Meer resultaat begint bij een scherp afgelijnde doelgroep

Doelgroepen scherpstellen, daar begint het voor elke mediacampagne. Om te voorkomen dat je boodschap verloren gaat, richt je je tot het publiek dat jij hebben wil: het publiek dat jouw boodschap relevant vindt, dus. Push en pull, altijd weer. Maar richten alleen is niet genoeg. Om je boodschap te laten aankomen, moet je je doelgroep begrijpen, aanvoelen, ‘zien’. Gericht werken werkt dus, en maakt ook dat je geen budget uitgeeft of moeite steekt in de verkeerde aanpak. Daar kunnen we alleen maar voor zijn, toch? En daar kunnen wij bij helpen.

Frédéric De Ly, Media Strategist & Planner

Je doelgroep begrijpen is het begin. Maar het vervolg is even waardevol: verstaan hoe je hen écht raakt, elke keer als je tegen hen spreekt.

Fréderic De Ly – Media Strategist & Planner

Ken je doelgroep, tweak je touchpoints

Weten tegen wie je spreekt, dat is de eerste stap.

Uit data en kwalitatief onderzoek kan je veel halen, zeker als je je kennis gebruikt om je touchpoints op punt te krijgen. Lees: elk moment waarop je contact hebt met je doelgroep. Zo komt je boodschap elke keer binnen en gaat je return on investment omhoog. Klinkt goed?

Je buikgevoel is goed, maar data is beter.

De vuistregel is: hoe meer kennis je verzamelt, hoe beter je begrijpt tegen wie je spreekt. En er zijn parameters genoeg om je doelgroepen te definiëren. Je kan je sitebezoeken tracken, je sales monitoren, Excels vol cijfers uit je CRM halen of aankloppen bij externe partijen zoals CIM of Data Brokers. Uit die gegevens leer je hoe oud je doelgroep is, waar ze wonen, welke taal ze spreken, welk geslacht ze hebben,  maar ook hoe ze shoppen. Hebben ze een voorkeur voor product X of Y? Heeft dat te maken met hun generatie? Met de levensfase waarin ze zitten? En welke media consumeren ze eigenlijk? Dat vul je liefst aan met kwalitatief onderzoek: ga praten met je doelgroep, luister naar wat zij te zeggen hebben. Hoe meer je weet, hoe beter je je boodschap tot aan de overkant krijgt, in oren die ervoor openstaan.

Van de data-analyse tot touchpoints die hun doel raken

De data over je doelgroep, die gebruik je liefst om je hele customer journey op punt te krijgen. Als je wil, helpen we om per doelgroep die je voor ogen hebt een klantenprofiel op te maken. Want als je weet wie ze zijn en wat ze zoeken, weet je ook met welke argumenten en strategie je hen moet benaderen. Zo krijg je je glashelder wat jij kan bieden, per doelgroep en per touchpoint. Want die touchpoints, die hebben elk een andere aanpak nodig.

Next step: daar een gerichte media-campagne aan koppelen. Dat traject overzien is niet altijd makkelijk. Daarom krijg je er onze expertise bij, inclusief plan om je volledige journey stap voor stap aan te pakken. Zo hou je je mediabudget scherp, je ROI hoog en je impact hoger.

Investeer in je customer journey

We bekijken samen wie je doelgroep is en waar je hun aandacht vast hebt en waar je hem verliest. We analyseren de data, trekken er lessen uit en zetten je touchpoints op punt tot de hele customer journey juist zit.