Werken op het oerinstinct van honden en baasjes

Digitale strategie en merklancering voor premium hondenvoeding met geïntegreerde campagne, van strategie tot tv-spots en social media.

Het oerinstinct van een hond, dat zijn we met al die hondentraining en Instavideo’s van fluffy puppy’s misschien wat vergeten. Met Prime, een lijn van premium hondenvoeding, wil Opti Life een nieuw stukje markt aanboren. Nodig: een campagne van strategie tot social posts die het ‘primal instinct’ vat. Prime, dus.

Premium hondenvoeding, dito campagne

We soigneren onze honden meer dan vroeger. Dat zeggen wij niet, dat zegt marktonderzoek: premium hondenvoeding is een groeimarkt. Premium wil niet zeggen dat er oesters in zitten, wel dat deze voeding nauw aanleunt bij wat honden aten voor brokken bestonden. Rijk aan eiwitten en gezonde vetten, maar arm aan koolhydraten. Opti Life wil met dit nieuwe gamma hun deel van de groeiende markt claimen. De vraag: een merk introduceren met een campagne die alle puzzelstukken verbindt. De strategie: enerzijds awareness en consideration opkrikken, anderzijds een ‘niet tevreden, geld terug’ actie voor wie al mee was. 

digital strategy, digital, social media, lanceringscampagne
Video afspelen

Eén brok energie

Een geïntegreerde merkcampagne, die bouw je rond een helder merkverhaal. Brand story, baseline, branding — daar begonnen we. “Opti Life Prime versterkt de band tussen baasje en hond om samen als onafscheidelijk duo dagelijks nieuwe avonturen aan te gaan”, klinkt de merkbelofte. Dat basisidee vertaalden we naar een hele resem deliverables en kanalen voor de beide doelgroepen. We dachten een tv-spot uit, sponsorden Viervoeters op Play4, maakten testimonials, ads, POS-materiaal en een social mediacampagne die zou opvallen. 

Dat moest de verkoop doen vlotten, maar ook achter de schermen wilden we het graag vlotjes. Daarom voorzagen we een landing page voor alle traffic komende van banners en ads, en een marketing automation flow voor de challenge die we lanceerden. “Overtuig je hond en jezelf in 30 dagen tijd — smaakt fantastisch, zichtbare resultaten gegarandeerd. Niet tevreden na 30 dagen? 100% tevreden of geld terug garantie!” B2C: check. B2B gingen we voor een strakke sales tool en POS.

digital, social media, lanceringscampagne, Instagram stories
Amély Mondy, Digital Strategist

“Baasjes zijn net zo trouw als hun honden. Hen forceren werkt niet, maar op lange termijn aan brand awareness werken, dat werkt wel.”

Amély Mondy — Digital Strategist

100% tevreden

Zelf de touwtjes in handen hebben voor alles van het concept tot de uitrol, is altijd beter. Hoeveel ‘beter’ gieten we graag in cijfers. We scoorden een hoge brand recall en verzamelden kwalitatieve leads, waarvan 17% tekende om hun hond om te schakelen naar het Prime gamma. Het merk kreeg dus stevig voet aan de grond, maar vooral: we puurden interessante lessen uit de campagne. Zoals dat er plaats is voor een premium merk in de markt en dat Opti Life de geloofwaardigheid heeft om Prime daar te lanceren. Maar ook dat baasjes net zo trouw zijn als hun honden. Veranderen van voeding doen ze pas als er een duidelijke reden voor is: er komt een puppy bij, een hond wordt ziek of ouder. Hun keuze in een andere richting of versnelling forceren werkt niet, maar brand awareness opbouwen duidelijk wel. Plan voor deel twee: nog meer focussen op die instapmomenten wanneer hond-baas duo’s effectief overschakelen op andere voeding. Gidsen dus, en zo Prime incontournable maken.