De kust is er weer klaar voor

Strategisch communicatie-advies voor de toeristische kustregio in tijden van corona.

In 2020 laten we de zon opkomen in het westen. Na de lockdown wilden we België weer laten uitwaaien aan zee en in één beweging de lokale middenstand weer aanzwengelen. Westtoer, verantwoordelijk voor toerisme en marketing in de kuststreek, schreef ons aan als externe partner voor aanhoudend strategisch advies, content en campagnes, de zomer door en verder. En dus bewandelen we samen de lijn tussen strandpret en veiligheid, koorddansend tussen versoepelingen en verstrengingen.

Eigen troeven eerst

Het doel was eenvoudig: Westtoer wilde het toerisme en daarmee ook de economie in onze badplaatsen weer op gang trappen. Daarvoor moesten we mensen mondjesmaat weer naar de kust krijgen, helemaal in lijn met de maatregelen van het moment. Niet door de Kust te vergelijken met andere trekpleisters, maar door te appelleren aan dat stukje nostalgie in elke Belg die als kind zandkastelen heeft gebouwd aan de Noordzee. Een krachtige, eenvoudige boodschap die de zee promoot als vakantiebestemming, en een lokale oplossing om het post-quarantaine gehunker te stillen.

De coronacrisis zorgde voor veel verwarring over vakantie aan de Kust. Het was onze taak om rekening te houden met alle gevoeligheden en de focus te houden op wat de vakantieganger belangrijk vindt. Een complex kluwen, waarin we vooral naar eenvoud en helderheid streefden.

Amély Mondy — Digital strategist bij Focus Advertising

blank
blank

In gespreide slagorde

Op een moment dat alles onzeker is, is voortdurend bijsturen cruciaal. Niet zomaar ‘Kom naar de Kust’ roepen is dat ook. Om massa’s te vermijden, spreidden we dus de campagnes. We verschoten ook niet al ons kruit tijdens de zomer, maar zetten in op een langgerekt été indien, liever dan enkel de klassieke hoogdagen zoals onze nationale feestdag. We spreidden de toeloop niet alleen in de tijd, maar ook in de ruimte, door de spotlights op het hinterland te zetten, voorbij de drukbezochte dijk en stranden waar bezoekers vanzelf naar graviteren.

Netjes afgewogen: de feiten en de emoties

We bouwden de campagne op in twee lagen. De eerste houdt het bij de feiten: moet je reserveren op het strand? Zijn er extra treinen? En moet ik mijn mondmasker ophouden om te pootjebaden? De tweede laag, in parallel met de eerste, moest Vlamingen, Walen en Brusselaars vooral goesting geven in ’t Zeetje. Hier toonden we toeristen in het lang en breed wat de kust te bieden heeft, van strandwandelingen te paard tot garnalen pellen in de haven. De focus lag op mensen die een paar dagen aan zee verblijven, niet op dagjestoeristen die in groten getale afzakken. Informeren en inspireren, dus.

Lieve Vuylsteke, Account Manager

Omdat ze rekening moeten houden met veel belangengroepen, zochten ze bij Westtoer een externe partner met een frisse, nuchtere kijk op hun strategische communicatie.

Lieve Vuylsteke — Account Executive bij Focus Advertising

Breed getoeterd

Om de kust weer het alfa en omega van onze zomer te maken, communiceerden we bewust breed. Speelse beelden mikken op alle leeftijden en knipogen naar de klassiekers van de Kust, van ijsjes over zonneklopper tot bloemen van crêpepapier. Die vormden de basis voor campagnes die we inplanden op radio en tv, in print en op sociale media. Elk van die kanalen leidde dan weer naar dekust.be en lelittoral.be. Eerder dan in parallel een microwebsite op te zetten, vulden we beide sites aan met informatie over lokale coronamaatregelen en tips voor uitjes langs onze 67 km kust.