Wat is employer branding en waarom is het zo belangrijk?

Halsoverkop een reeks rekruteringscampagnes inschakelen om gaten in je personeelsbestand op te vullen? Employer branding gaat zoveel verder dan dat. Talent aantrekken én behouden is een strijd die bedrijven dagelijks voeren, in nagenoeg elke sector. Maar wie een sterk employer brand heeft, maakt meer kans om niet alleen méér maar vooral sterkere kandidaten aan te trekken.

Wat is employer branding?

Employer branding houdt in dat je je imago als bedrijf en werkgever proactief aanpakt. Het is een extra dimensie van je bestaande merkverhaal, en in de ideale wereld een verlengde van je purpose. Meer specifiek is employer branding het in de markt zetten van je bedrijf als merk op zo’n manier dat je potentiële werknemers aantrekt. Het is vaak de vertaalslag van het leven op de werkvloer, gegoten in een verhaal waar (potentiële) werknemers zich bij kunnen aansluiten. Het vormt de basis voor al je toekomstige campagnes en initiatieven, zowel op vlak van marketing als HR.

Waarom is een employer branding-strategie zo belangrijk?

Talent aantrekken, je retentie verhogen en zelfs werktevredenheid een boost geven: werk maken van je employer brand werpt zijn vruchten af op meer dan één vlak.

Om meer (en beter) talent aan te trekken

Een sterk werkgeversmerk doet je opvallen in de zee van vacatures. Ook zullen gekwalificeerde toptalenten sneller kiezen voor een bedrijf met een duidelijke employer branding, waardoor de kwaliteit van je instroom de hoogte in schiet.

Om je talent langer te behouden

Door duidelijk te communiceren over je waarden – een essentieel onderdeel van je employer branding-strategie! – trek je medewerkers aan met dezelfde instelling. En dat overstijgt generaties. Want die jongere generaties die nu volop de werkvloer bevolken, Gen Y en Gen Z, zijn rasechte challengers die niet van plan zijn heel hun carrière op één plek door te brengen. Ze weten meer dan ooit wat ze willen en gaan er proactief naar op zoek bij hun werkgever. Als de waarden van jouw bedrijf aansluiten bij die van hen, is de kans op een match made in heaven des te groter, waardoor zelfs de potentiële jobhoppers langer blijven.

Je employer brand doet dienst als een soort van barometer die nagaat of wat je claimt wel klopt.

— Lieve Vuylsteke, Account Manager

Wist je trouwens dat een positief werkgeversmerk bijdraagt aan meer tevreden werknemers? Een sterk employer brand maakt namelijk dat huidige medewerkers trots(er) zijn om voor jou te werken. Fiere medewerkers zijn over het algemeen gelukkiger, productiever en meer betrokken bij hun werk. Én ze blijven langer.

Om een efficiënte basis te hebben voor je rekruteringscampagnes

Wervingscampagnes zijn een belangrijke tool voor het aantrekken van talent. Maar zonder op voorhand stil te staan bij de juiste vragen, ben je maar in het wilde weg aan het adverteren. Zonde van je tijd en budget. Een doordachte employer branding-strategie vormt een solide basis voor al je toekomstige rekruteringscampagnes en andere wervingstools.

Om jezelf een spiegel voor te houden

Door je employer branding-strategie op papier te zetten, hou je jezelf een spiegel voor en zie je snel waar er nog werk aan de winkel is. Werk je wel zo duurzaam als je beweert? Is werkbaar werk écht een prioriteit? Door beloftes te maken en erover te communiceren, kan je niet anders dan ze ook waar te maken.

employer branding, employer branding-strategie, rekruteringscampagne, communicatie
Beeld uit een rekruteringscampagne voor Ardo

Aan de slag met employer branding? Start hier.

Doe je research en meet wat is

Ga na hoe het momenteel staat met je employer brand, want je kan je vooruitgang pas meten als je een goede nulmeting hebt. Doe een concurrentieanalyse, organiseer interne focusgroepen en neem vooral waardevolle interviews af. Bevraag daarbij niet alleen huidige werknemers, maar ook ex-werknemers of sollicitanten die toch voor een ander bedrijf gekozen hebben – daar zal je mogelijk nieuwe inzichten opdoen. Een externe partner met een objectieve blik kan trouwens helpen om blinde vlekken bloot te leggen.

Stel de juiste vragen om tot de kern te komen

Gezien je employer brand in de ideale wereld een verlengde van je purpose is, hoef je het niet altijd ver te zoeken. Stel de juiste vragen:

  1. Wie ben je en waar wil je voor staan?
  2. Hoe kan je het werk van je medewerkers beter maken?
  3. Tot hoever reikt jouw rol als werkgever?
  4. Ben je eerlijk, transparant en inclusief?
  5. Neem ook je interne werking onder de loep: zitten management en de individuele leidinggevenden wel op dezelfde golflengte?

Vat alles samen in een Employer Value Proposition (EVP)

Je Employer Value Proposition of waardepropositie voor werknemers bundelt de conclusies van je onderzoek in een hapklaar dossier waarop je de volgende stappen kan baseren. Het vat samen waarom kandidaten bij jou moeten komen werken, en niet elders. Dat gaat om praktische zaken, zoals verloning en carrièrepaden, maar ook minder tastbare en toch super belangrijke zaken, zoals bedrijfscultuur, de sfeer op de werkvloer en je waarden. Bouw daarbij systemen in die je employer brand in stand houden, ook wanneer relevante managers of HR-verantwoordelijken het bedrijf zouden verlaten.

Om je employer branding op punt te stellen, is het soms kwestie van enkele stappen terug te zetten, om dan volop snelheid te pakken.

— Amély Mondy, Head of Marketing

Empoyer branding-strategie, rekruteringscampagne, Focus Advertising, Deltagroep
Posters uit een rekruteringscampagne voor Deltagroep

Enkele best practices voor een sterk werkgeversmerk

Tevreden werknemers zijn de beste ambassadeurs

Een bewezen methode met de grootste kans om geschikte mensen binnen te halen? Tevreden medewerkers inschakelen als ambassadeurs. Geef je werknemers de tools om mee op zoek te gaan naar geschikte profielen, zoals doorverwijsprogramma’s, deelbare posts op social media of een centrale landingpagina voor vacatures.

Breng alle relevante afdelingen samen

Vroeger zagen we dat bedrijven hun employer branding-strategie maar al te vaak uitsluitend bij de marketingafdeling neerleggen. Maar het is net HR die de meeste voeling heeft met hoe werknemers hun job ervaren. Bespreek waar je naartoe wil en stel samen een plan op. Elke afdeling heeft namelijk eigen perspectieven, die inhoudelijk misschien op elkaar lijken maar in uitwerking verschillen. Ook accountability speelt een rol: doordat meerdere personen en afdelingen zich scharen achter je employer brand, zal je elkaar sneller aan je beloftes houden.

Balanceer externe en interne communicatie

Terwijl je in je zoektocht naar nieuw talent je blik naar buiten richt, is het des te belangrijker de voeling met de werkvloer te behouden. Blijf de vinger aan de pols houden van wat leeft, en zorg ervoor dat iedereen zich gehoord voelt. Een buddyconcept, waarbij je nieuwe werknemers koppelt aan ervaren medewerkers, kan helpen om hen een klankbord en infopunt te geven, en zelfs een klaarheldere onthaalbrochure kan vragen en twijfels wegnemen. Ook hebben alsmaar meer bedrijven met een sterk employer brand een shadow board, of een bestuur van jonge mensen die het management uitdagen en helpen het beleid op jongere doelgroepen af te stemmen.

Investeren in employer branding is niet alleen interessant voor efficiëntere wervingscampagnes op korte termijn, maar levert ook een zeer belangrijke meerwaarde voor een positieve bedrijfscultuur op lange termijn.

— Antony Slabinck, Managing Director

Focus Advertising, communicatiebureau, employer branding

Wat zijn enkele employer branding valkuilen?

Niet op tijd starten aan het denkwerk

Aan de slag gaan met je employer brand op het moment dat je veel vacatures moet invullen, is eigenlijk te laat. Wie alle denkoefeningen op voorhand gedaan heeft, beschikt over sterke tools om een onderbouwde en effectieve campagne op te starten. Zijn er dan geen kant-en-klare acties die je kan inzetten om vacatures in te vullen? Ongetwijfeld wel, hoewel we willen benadrukken dat je er goed aan doet om ook naar je toekomstige noden te kijken.

Jezelf blaasjes wijsmaken

Door enkel navraag te doen bij family & friends, oftewel mensen die al in jouw kamp zitten, krijg je een eenzijdig beeld. Mensen uit het management of collega’s die al lang bij jou werken zullen vooral bevestigen wat is. Om je blinde vlekken op te sporen, doe je er goed aan om verder te kijken en jezelf in vraag te durven stellen.

Mismatch tussen wat je zegt en wat je doet

Het allerbelangrijkste aspect van employer branding? Eerlijkheid. Huidige medewerkers zullen direct opmerken wanneer je zaken claimt die je niet kan waarmaken. En potentiële werknemers zullen het niet veel later opmerken. Zorg er daarom voor dat wat je zegt en wat je doet ook effectief 100% klopt.

Hoe kan Focus helpen met jouw employer branding-strategie?

Eerlijk is eerlijk: werken aan je employer brand vergt ook heel wat denkwerk van jouw kant. Focus kan het proces wel faciliteren. We zetten enkele stappen terug en zoomen even uit om het geheel objectief te kunnen bekijken. Want meestal zit de essentie al ergens, vaak in de hoofden van je medewerkers. Wij helpen dat verhaal vorm te geven, op punt te zetten, en uit te werken in een actieplan op verschillende domeinen.

Ontdek hoe we jou ondersteunen

Laat je inspireren door deze ijzersterke employer brands

De kracht van ambassadeurs voor Ardo

Ardo is een rasecht West-Vlaams familiebedrijf. Dat zie en voel je in alles wat ze doen. Ook zij waren overtuigd dat eigen werknemers de beste ambassadeurs zijn. We moesten dan ook niet lang zoeken om tevreden werknemers te vinden die bereid waren een glansrol te spelen in al hun rekruteringscampagnes.

Values in de verf voor Deltagroep

Werk je voor de tankkaart of de impact? Deltagroep weet als geen ander dat een echte klik draait om gedeelde waarden. Die waarden mochten we omzetten in een rekruteringscampagne die het authentieke karakter van de groep in de verf zet.

Eens vrijblijvend praten? We helpen je graag je verhaal scherp te stellen.