Hoe positieve communicatie de wereld kan redden, en hoe je daarmee start.

Positief en betrouwbaar nieuws, het is vandaag de dag soms even zoeken. We worden overspoeld door negatieve storytelling, en het vergt een heuse inspanning om niet te verdwalen in het doolhof van tegenstrijdige verhalen. Het beïnvloedt onze mentale gezondheid en speelt in op onze angsten. Zien we het allemaal eigenlijk nog wel zitten? Ook over duurzaamheid is het nieuws niet altijd veelbelovend of positief. We lezen verhalen over carbon offsetting en bomen planten, maar zien we door die bomen het bos wel nog? Door Karel Vanoverberghe

Toch zien we ondanks al die negativiteit ook een duidelijke positieve verandering: er is hoop aan de horizon. Meer dan ooit geloven en voelen we hoe ondernemingen en organisaties de drijvende kracht willen zijn in het verbeteren van de wereld. Daarom is duurzaam handelen en daarover goed communiceren belangrijker dan ooit.

Saving our planet is now a communication challenge. We know what to do, we just need the will.

— Sir David Attenborough

We moedigen organisaties aan om hun stem te uiten over hun duurzame inspanningen, met doeltreffende storytelling. Door je hoofd boven het maaiveld uit te steken, blijf je relevant in een steeds competitievere markt. De urgentie die door overheden terecht geschetst wordt, is een belangrijk signaal, maar het zijn bedrijven die de echte kracht hebben om verandering te versnellen.

Positieve storytelling als startpunt van een grotere beweging
Positieve storytelling als startpunt van een grotere beweging

Storytelling: de belangrijke rol van de creatieve industrie

We weten dat aantrekkelijke communicatie en krachtige verhalen echt een verschil kunnen maken. Het is dan ook niet gek dat we als creative agency gespecialiseerd in duurzaamheidscommunicatie op de barricades staan om duurzaamheid een centrale rol te geven in de organisaties van morgen. Daar doordacht over communiceren kan een versnelling in gang zetten. Dat maakt dat we als communicatiebureau voor een serieuze uitdaging staan: het vinden van die verhalen om mensen te overtuigen om samen te bouwen aan een betere wereld. Het denkwerk zit ‘m in uitzoeken hoe we dat best communiceren, en dat in lijn met de visie en missie van een merk. Goeie storytelling, dus.

Daarbij is het volgens ons hoog tijd om duidelijk te maken dat kiezen voor duurzaamheid niet draait om verlies, maar juist om winst. Die vraag naar een positieve benadering vormt een grote kans voor de creatieve industrie. Merken moeten verbinden, empathie aanwakkeren en inzichten delen die onze samenleving kunnen transformeren.

Wij geloven dat we door kleine rimpels in gang te zetten, op termijn grote golven van verandering teweeg kunnen brengen.

— Karel Vanoverberghe, Creatief Directeur

Daarom hebben we er bij Focus Advertising onze missie van gemaakt om jou te begeleiden in dat inspirerend en duurzaam verhaal. We gidsen je door het proces en helpen je bij het schrijven van iets coherent, eerlijk en mooi, dat tot leven komt in positieve en sprekende communicatiedragers.

En we zijn er echt van overtuigd dat we impact kunnen maken. Want marketingafdelingen en reclamebureaus hebben tenslotte jarenlang allerlei zaken aan de man gekregen, heel vaak met enkel een commerciële insteek. Dus als dat gelukt is, waarom zouden we dit positieve verhaal voor mens en planeet ook niet verteld krijgen? Wat als we die decennia ervaring en ongeziene technologische mogelijkheden nu gebruiken om iets positiefs bij te dragen?

Hoe geef je positiviteit vorm?

Waarom positiviteit eigenlijk werkt? In een tijd waarin de beleving van je klant centraal staat, is geluk een fantastische associatie voor je merk. Positieve emoties worden sneller gedeeld en zorgen voor meer verkoop. Om jou aan een positieve boodschap te helpen, ontwikkelden we het positive emotion framework. Een handige leidraad voor wie wil starten met positieve storytelling.

Het gaat uit van vier pijlers: eerlijkheid, empathie, creativiteit en humor.

  • Eerlijkheid is een bouwsteen voor vertrouwen, wat zorgt voor merkloyaliteit. Met authentieke communicatie laat je zien dat je jouw publiek begrijpt. Echte boodschappen zijn emotioneler. Eerlijkheid blijft werken op lange termijn. Deel ervaringen, zorg voor interactie en omarm high-touch marketing, die inzet op het creëren van waarde op de lange termijn.
  • Empathie toon je door je merk te koppelen aan positieve waarden die belangrijk zijn voor de doelgroep. Dat kan gaan van milieubewustzijn tot liefdadigheidswerk.
  • Creativiteit in visuele en verbale aantrekkingskracht doen wonderen. Wees origineel, anders en trendy, in het gebruik van beelden, kleuren, grafiek, tekst en muziek. En ga daarin op zoek naar verrassende combinaties, in plaats van voor de hand liggende invalshoeken.
  • Een goed geplaatste dosis humor kan een krachtig middel zijn om positieve emoties op te roepen. Mensen houden van lachen, en een grappige commercial creëert positieve associaties. Zorg daarbij dat je niemand kwetst, dat de humor relevant is voor je merk en dat humor niet extreem moet zijn. Een glimlach is meer dan genoeg.
Ardo, storytelling, duurzaamheidscommunicatie, eerlijk, authentiek
Een positieve en authentieke beeldtaal voor Ardo’s Employer Branding.

5 tips om beter te communiceren over duurzaamheid

1. Durf te vernieuwen.

Vergeet de duurzaamheidscommunicatie van vroeger. Neem je communicatie onder de loep en durf je storytelling radicaal te vernieuwen.

2. Ga voor positiviteit.

Mensen willen aantrekkelijke en positieve verhalen horen, dat geeft moed en doorzettingsvermogen. Laat angst en onhaalbare taken achter, maar maak doelen positief en bereikbaar.

3. Wees creatief, modern, origineel en eigentijds.

Want het werkt.

4. Verlies je strategie niet uit het oog.

Een authentiek duurzaamheidsverhaal baseer je op een strategisch plan.

5. Wees eerlijk.

Eerlijkheid moet centraal staan in je duurzaamheidsvisie en je communicatie. Zeg wat je doet, maar zeg ook wat je niet doet. (Psst, we schreven trouwens al eens over greenwashing en purpose washing.)

positive storytelling, duurzaamheidscommunicatie
#Flipthescript van de SDG Action Campaign

Duurzaamheidscommunicatie waar wij hoopvol van worden

#Flipthescript van de SDG Action Campaign

Een goed voorbeeld van hoe een sterk staaltje copy voor een totaal andere kijk op een probleem kan oproepen. Positive storytelling in actie.

Ecoscore van Colruyt

Colruyt illustreert met hun ecoscore dat het met een doordachte strategie en een goede uitwerking mogelijk is om een grote groep mensen hun aankoopgedrag te doen veranderen en hun visie op ecologie te verruimen.

Kromkommer

Groenten en fruit die niet voldoen aan onze schoonheidsidealen halen de winkelrekken gewoonweg niet. Het gevolg? Grote verliezen voor die hardwerkende boeren en tonnen voedselverspilling per dag. Het grappige concept van voedselproducent Kromkommer zorgt voor een gigantische sympathie voor deze ‘lelijkaards’ die anders misschien nooit verkocht geraken.

Hoe we die positieve storytelling zelf omarmen

Een eerlijke insteek voor ABS bouwteam

Voor de nieuwe merkstrategie en rebranding voor ABS bouwteam trokken we volop de kaart van de eerlijkheid, door de moeilijke vragen luidop te stellen.

Een strategische fundering voor Cambio

Cambio begrijpt dat een strategische onderbouw de beste fundering is voor een geslaagde campagne. Workshop na workshop zijn hebben we zitten graven naar de waarom. Waarom autodelen? Waarom duurzaamheid? Waarom een nieuwe wereld? En hoe moet die er dan uitzien?

Een inruilprogramma in de kijker voor Bel&Bo

De mode-industrie is niet onbesproken als het aankomt op impact. Om haar circulaire ambities kracht bij te zetten, lanceerde Bel&Bo het Bel&Back-programma.

Dus kan storytelling over duurzaamheid de wereld redden?

Wij bij Focus Advertising zijn ervan overtuigd dat we moeten proberen, als bedrijf én als sector. Je kunt als bedrijf niet op elk vlak goed scoren, maar je zal altijd een impact maken. En daar helpen we je bij. Samen gaan we de uitdaging aan om een duurzamere toekomst te creëren, met behulp van opgewekte, aantrekkelijke en originele duurzaamheidscommunicatie.

Laten we bouwen aan een wereld waar duurzaamheid integraal onderdeel is van ons dagelijks leven. Neem contact op met johan@focus-advertising.be en ontdek hoe we helpen bij de storytelling van jouw positieve en enthousiasmerende visie op de toekomst.

Laten we storytelling rond sustainability aantrekkelijk, haalbaar en positiever maken. Want we weten allemaal dat dit beter werkt.

— Karel Vanoverberghe, Creatief Directeur