De Green Deal kwam niet alleen met grote ambities, maar ook met heel wat nieuwe verplichtingen omtrent rapporteren over je duurzame inspanningen. Waar sommige bedrijven dat ervaren als een extra administratieve opdracht, zien wij het net als een opportuniteit. Want in een wereld waarin purpose marketing steeds belangrijker wordt als onderscheidend element, is je duurzaamheidsrapport een onmiskenbaar waardevolle tool. Ben je er nog niet helemaal uit over hoe je jouw jaarverslag met je ESG-thema’s verzoent op een authentieke manier, lees dan vooral verder.
Inzetten op ESG loont op meer dan één front
Duurzaam ondernemen: wat betekent dat eigenlijk?
Een eenduidig antwoord is er niet, dus hebben we een aantal maatstaven in het leven geroepen die vorm proberen geven aan dat duurzaam ondernemen. ESG is er daar een van: we meten de inspanningen van een bedrijf en vergelijken die met vooraf bepaalde milieu- (Environmental), sociale (Social) en bestuurscriteria (Governance) om een beeld te krijgen van hoe duurzaam een bedrijf handelt.
Van je CO2-uitstoot inperken over het dichten van de loonkloof tot een doordacht klokkenluidersbeleid opstellen – het gaat over acties die niet enkel gunstig zijn voor mens en planeet, maar ook voor de bedrijven die erop inzetten. Zo kan je kosten besparen, spreek je jongere doelgroepen aan – die hun ogen meer dan vorige generaties openhouden voor duurzame bedrijven – verplicht je jezelf tot innovatie en trek je potentieel zelfs meer en beter passende investeerders aan. Door in te zetten op purpose marketing, waarbij je jouw duurzame inspanningen op een authentieke manier in de kijker zet, versterk je de impact van die inspanningen.
Hoe start je met je ESG?
Maar waar begin je en hoe blijf je in godsnaam de bomen zien in het verwilderde en uitgestrekte oerwoud dat duurzaam ondernemen kan zijn? Je kan werken met een ESG-framework. Daar zet je duidelijke doelen mee – die op hun beurt je duurzaamheidsstrategie bepalen – en houd je jouw vooruitgang bij. Enkele bekende frameworks zijn de 17 SDG’s (Sustainable Development Goals), of de nieuwe CSRD of Corporate Sustainability Reporting Directive. Die laatste is sinds 2024 trouwens verplicht voor heel wat bedrijven, dus hoog tijd om je in de details te verdiepen. Bij Focus hanteren we een 7-stappen framework, gebaseerd op de ESG-Gids van Karine Vandenberghe.
CSRD en duurzaamheidsrapportage: onlosmakelijk verbonden
Transparant communiceren over je duurzame inspanningen en ESG-thema’s wordt al langer geapprecieerd door zowel consument als investeerder. Maar nu de CSRD sinds 2024 van kracht is voor beursgenoteerde en grotere bedrijven, is het zowaar de norm geworden. Dat communiceren verloopt via gespecialiseerde en gestandaardiseerde duurzaamheidsverslagen, die bepaalde richtlijnen moeten volgen.
Enerzijds zijn er richtlijnen voor de inhoud, voor wat je vertelt dus. Bedrijven mogen zelf kiezen welke thema’s ze bespreken, op voorwaarde dat alle materiële duurzaamheidsthema’s aan bod komen: dat zijn de thema’s die te maken hebben met de impact van de onderneming op haar omgeving en omgekeerd.
Wat je dus zeker moet aankaarten in je duurzaamheidsrapport?
- de impact van je bedrijf en je werkzaamheden op je omgeving, zowel ecologisch als sociaal
- informatie over je volledige waardeketen en de impact ervan
- je ESG-criteria en langetermijndoelstellingen en info over hoe je ze meet
- niet-financiële cijfers, zoals je sociale kapitaal
Anderzijds zijn er richtlijnen voor hoe je die informatie deelt, waarvoor bepaalde standaarden opgesteld werden. Bedrijven moeten die informatie in bepaalde formats gieten zodat ze makkelijk en ondubbelzinnig te begrijpen en te interpreteren is, zelfs over sectoren heen. Dat heeft een invloed op hoe je duurzaamheidsverslag eruitziet, en zorgt ervoor dat het opstellen van je duurzaamheidsrapport een fikse uitdaging kan zijn.
CSRD: de nieuwe stap vooruit na NFRD
Dat beursgenoteerde bedrijven transparant moeten communiceren over hun inspanningen is op zich niet nieuw. NFRD (Non-Financial Reporting Directive) is de rapportagestandaard die al een aantal jaren wordt gehanteerd. Die duurzaamheidsverslagen waren echter vaak incompleet en/of moeilijk te begrijpen, wat een vertekend beeld geeft van het totaalplaatje en er zo ook voor kan zorgen dat duurzame investeringen naar de foute doeleinden gaan. De CSRD (Corporate Social Responsibility Directive) is daarom een nieuwe stap in de goede richting, met als voornaamste doel om een hyperrealistisch beeld te scheppen en greenwashing een halt toe te roepen.
Wat is de link met de Green Deal?
De CSRD staat centraal in de Green Deal, het maatregelenpakket van de Europese Unie dat als doel heeft onze CO2-uitstoot tegen 2030 met 55% te verlagen. Bedrijven spelen hier een cruciale rol in, en de CSRD-richtlijnen helpen bedrijven de juiste beslissingen te nemen.
Waar de opportuniteit dan schuilt? Deze verplichte rapportering zorgt er deels voor dat bedrijven duurzaam handelen nog meer integreren in hun bedrijfsvoering. Door hun groene doelstellingen en impact neer te pennen en te meten, hebben ze beter zicht op de resultaten van hun inspanningen, en kunnen ze nog meer hun verantwoordelijkheid opnemen. Iets waar we als creatief agency met een hart voor duurzaamheid alleen maar achter kunnen staan.
Duurzaamheidsrapport done right: enkele voorbeelden
Prijswinnend jaarverslag voor Barco
Als je schermen, projectoren en draadloze netwerktools aan de man brengt in 29 landen, dan heb je gewoonlijk heel wat te vertellen. Dat verhaal gieten we voor Barco al meer dan 10 jaar in een jaarverslag, waarvan de editie van 2022 bekroond werd tot ‘Best ESG report’ bij middelgrote Europese bedrijven. In 2019 maakten we de strategische keuze om het jaarrapport digitaal uit te brengen, dat we sinds 2020 fors uitgebreid hebben met Barco’s duurzaamheidsverhaal. In de hoofdrol: de stappen die ze nemen om hun ecologische voetafdruk beperkt te houden, hun sociale impact, hun lokale initiatieven en meer.
Een duurzaamheidsverslag dat een stem geeft aan de toekomst voor Ardo
‘Ardo feeds the future’ – zo klinkt het bij deze internationale marktleider in vriesverse groenten, kruiden en fruit. Die toekomst lieten we aan het woord in Ardo’s nieuwe duurzaamheidsrapport, waar straffe storytelling en sprekende illustraties ervoor zorgden dat de boodschap aankwam.
De toekomst van je duurzaamheidsrapport
Of je duurzaamheidsverslag dan heel erg zal verschillen van je gewoonlijke jaarverslag? Dat valt best mee. De vaste waarden blijven immers even belangrijk: laat een droge cijfersoep achterwege en kies voor slimme infographics. Hoogstaande fotografie zet elk verhaal kracht bij en geeft het geheel zuurstof. En interviews en testimonials geven fond aan je duurzame verhaal.
Of je jouw duurzaamheidsverslag nu laat drukken of enkel digitaal verspreidt, dat kies je zelf. Een gedrukt jaarboek kan een waardevol bewaaritem zijn, maar is een fikse investering. Digitaal kan je met een microwebsite inzetten op interactie met je lezers, van aandeelhouders over medewerkers tot leveranciers en klanten. Omdat je video’s, links en moving graphics integreert, komt je verhaal echt tot leven. Die cross-mediale aanpak heeft bovendien nog een voordeel: dit wordt een rapport dat een stuk toegankelijker, leesbaarder en vooral ook aanweziger zal zijn dan een klassieke gedrukte feitenbijbel. En het is nog duurzamer ook.
Duurzaam ondernemen en erover rapporteren is here to stay
Een ding is zeker: van de Europese Green Deal tot de CSRD, de verplichting om te communiceren over je ESG-efforts heeft ongetwijfeld een impact op je bedrijfsvoering. Maar daar schuilen net kansen. Wij geloven echt dat als je je duurzaamheidsinspanningen in kaart brengt, je jaar na jaar een stapje dichter bij duurzaam ondernemen komt. Zo wordt je duurzaamheidsverslag een ware katalysator voor verandering. Opnieuw een tekenend voorbeeld van hoe positieve communicatie de wereld kan redden. En laat het net lukken dat wij heel graag deel uitmaken van zo’n positief verhaal.
Je leest het: wij houden de vinger aan de pols en zetten maar wat graag onze tanden in een duurzaamheidsrapport dat boeit.