Employer branding heeft alles te maken met je imago als werkgever. Het is aan de wereld zeggen: dit zijn wij. Dus toen Ardo ons zei dat ze wilden blijven groeien, wisten we waarheen. We moedigden de wereldspeler in vriesvers lekker aan om in deze war for talent hun brand awareness te cultiveren om zo bestaande medewerkers meer te betrekken en nieuwe aan te trekken. Om hooggekwalificeerd personeel aan te trekken, moesten we duidelijk maken wie Ardo is. Waar staan ze voor? Waar gaan ze voor? En wat is hun visie? Want enkel door die duidelijk uit te spreken, krijg je sollicitanten die je visie delen.
Employer branding in vier stappen
Het doel bepalen — Ardo wil blijven groeien en moet de war for talent aangaan. Daarom moeten ze zich duidelijk profileren op de arbeidsmarkt.
Het DNA definiëren — Om uit te vissen wat Ardo nu Ardo maakt interviewden we zowel management als medewerkers.
De Employer Value Proposition (EVP) vastleggen — We wilden perfect pinpointen wat Ardo nu voor heeft op de concurrentie. Op basis van het DNA vatten we samen waarom kandidaten nu precies Ardo zouden moeten solliciteren.
Een communicatieconcept uitwerken — De EVP diende als leidraad voor een brede campagne, van een dedicated jobsite over een ambassadeurstraject tot advertenties en rekruteringstools.
Eén team
De nood voor een employer brandingcampagne werd aangegeven door het management van Ardo, maar de uiteindelijke invulling kwam uit alle hoeken van het wereldwijde bedrijf. We voelden medewerkers op het veld en op kantoor aan de tand over wat hen aantrekt in Ardo en gingen in brainstorms met hen op zoek naar manieren om hun enthousiasme over te brengen naar de buitenwereld. Uit die gesprekken haalden we de essentie van Ardo.
Ambassadeurs te lande
Wat opvalt bij Ardo, is de bezieling van hun medewerkers. Daarom overtuigden we Ardo om in eigen rangen op zoek te gaan naar ambassadeurs die met plezier het gospel verspreiden. Werknemers konden zich kandidaat stellen als uithangbord. Daaruit bouwde Ardo een poule ambassadeurs die nu netwerkevents opzetten, Ardo vertegenwoordigen op jobbeurzen en hun personal brand gebruiken om het bedrijf in de spotlights te zetten.
De shoot met collega's in de velden haalde ons uit onze comfort zone, net wat we nodig hadden. De plezante sfeer op de set is voelbaar in de beelden en liet zich nadien ook opmerken in het bedrijf. Dat is geen toeval, ze weten goed wat ze doen bij Focus.
Tahnee Leroy — Group Marketing Manager bij Ardo
De sterkste verhalen zijn die van je eigen mensen
Daarom vroegen we een twintigtal Ardo medewerkers uit de hele wereld voor een shoot op een zomermiddag in de velden. Geen modellen, maar echte mensen, die in video testimonials ook nog eens vertellen hoe het is om te werken voor een van ’s werelds grootste producenten van bevroren erwten, frambozen en ander vriesvers lekkers. Of hoe je je employer brand met smaak neerzet en zo de juiste profielen aantrekt.
Communicatie in het lang en uitgebreid
We pakten de copy en de beelden aan, zetten een aparte jobsite op van de wireframes tot het development en adverteerden op bussen, in kranten en online. Op social media zorgen we voor een constante stroom aan relevante content: deels branding, deels activatie. En het HR-departement kreeg van ons een uitgebreide gids met visuele guidelines en templates voor hun eigen communicatie.