Hoe je van een klassiek gedrukt jaarverslag naar fully integrated reporting gaat

Het is december, de Ricards en de petanquebaan zijn al lang verleden tijd en de vraag die zich stilaan opdringt is ‘zeg, is het geen tijd voor ons jaarverslag?’. Met clevere copy, concepten die er staan en vormgeving die meer doet dan er een strikje omheen krullen, maak je een jaarrapport dat relevant is en het ook blijft. Dit jaar hebben we beslist om ook voor integrated reporting te gaan: in het buitenland wordt het stilaan de standaard, maar in België zijn wij een van de eerste bureaus die het aanbieden. Waarom zijn wij daar nu al klaar voor? Dankzij onze jarenlange expertise en omdat we de vinger aan de pols houden. Daarom hieronder niet één, maar zes antwoorden waarom jouw jaarverslag wel eens wat meer, of wat anders mag zijn.

Barco’s digitaal jaarverslag anno 2017

1 | Helemaal digitaal

Voor Barco maakten we de voorbije jaren een dedicated onepager met embedded video’s. Dit jaar gaan we voor Barco nog een stapje verder met een jaarverslag dat enkel nog online bestaat, inclusief integrated reporting. Dat laatste is een proces dat stap voor stap in kaart brengt welke waarde het bedrijf doorheen de tijd heeft gecreëerd. Het wordt een diepgaand rapport over de organisatie, hun aanpak, de resultaten en de toekomstplannen die allemaal samen voor synergie zorgen, zowel op korte als op lange termijn.

Lotus, jaarverslag, annual report
Voor Lotus voegden we een menselijke toets toe aan het jaarverslag.

2 | Vertel eens wat

Met cijfers kan je naar het schijnt alles uitleggen. Maar wat beter blijft hangen dan cijfers, zijn verhalen. Daarom interviewden we voor Lotus een aantal sleutelfiguren binnen het bedrijf die vertelden hoe ze het afgelopen jaar hadden beleefd. Die eerlijke verhalen over hun hopes, fears and dreams maakten de resultaten meteen een stuk tastbaarder. Daarnaast voegen ze een menselijke toets toe aan het verhaal van een groot bedrijf. Storytelling dus, op smaak gebracht met beelden die een gezicht plakken op de verhalen.

Lotus, concept, illustratie, jaarverslag
Wie de laatste Lotus jaarverslagen verzamelde heeft nu één mooie reeks.

3 | Nooit tornen aan een goed idee

Soms hoef je het warm water niet opnieuw uit te vinden. Eenvoud siert, dus waarom elk jaar een heel nieuw concept voor je jaarverslag op poten zetten als je al iets in handen hebt dat werkt? Voor Lotus werkten we een paar jaar met terugkerende basisingrediënten: hetzelfde formaat in boekvorm, en een stevige maar sobere cover met daarop een illustratie die de lading dekt. Binnenin trokken we de lijn door met leuke illustraties die de foto’s van de voorgaande edities vervingen. Soms zit het hem echt in de details.

Lotus, infographic, grafiek, cijfers
Cijfers in de vorm van slimme infographics zorgen voor een jaarverslag met een pak meer impact.

4 | Cijfers die spreken

Je lezer overladen met ellenlange teksten en interpretaties van de cijfers is soms al even slaapverwekkend als tabelletjes maken met te veel cijfers na de komma. Vooral als je weet dat het anders kan, en dat cijfers in de vorm van slimme infographics een pak meer impact hebben.

Sipef, annual report, sustainability report
Duurzaamheid werd in een apart volume uitgelicht voor dit jaarverslag van Sipef.

5 | Duurzaam denken (en liefst ook doen)

De driedelige jaarverslagen van Barco en Sipef bestond in 2019 uit een company report, een sustainability report en de financial statements. Duurzaamheid is een thema dat beide bedrijven na aan het hart ligt, meteen ook de reden waarom we besloten om er een apart volume aan te besteden. In het nieuwe integrated report van Barco wordt duurzaamheid de komende jaren een nog belangrijkere pijler.

jaarverslag, concept, fotografie, Lotus
In dit jaarverslag voor Lotus sprongen we creatief om met de kracht van fotografie.

6 | Spreek in beelden

Natuurlijk kan je het simpel houden, bij tekst blijven en het logo van je bedrijf netjes inpassen in het geheel. Maar het oog wil ook wat en fotografie heeft nu eenmaal de kracht om te blijven boeien. Zo gebruikten we de iconische vorm van het Lotus-logo als basis voor een packshot. Of beter gezegd: een hele hoop packshots. We zochten en vonden een exemplaar van élk product dat Lotus in huis heeft en schikten en herschikten tot we uit een hoop vierkante doosjes de mooie rondingen van het logo haalden. Mission accomplished.