- Home
- Wat we doen
- Jaarverslagen
Het jaarverslag van de toekomst is een integrated report
Het nieuwe jaarrapport is een integrated report: het heeft aandacht voor je sociale impact, de efforts die je doet om je ecologische voetafdruk klein te houden, je lokale initiatieven en meer. Het jaarrapport van de toekomst is dus liefst meer dan een verplicht nummertje. Want denk je goed na over inhoud en vorm, dan heb je met je jaarverslag een tool beet die aan de buitenwereld glashelder uitlegt waar jouw bedrijf voor staat. Een document dat je groei toont: in cijfers, maar ook in waarde.
Een integrated report brengt het hele plaatje. Het laat zien hoe je als bedrijf stap voor stap waarde creëert op vlak van klimaat, HR, social kapitaal, enzovoort.
Antony Slabinck — Growth Architect bij Focus Advertising
De weg naar integrated reporting
Een jaarverslag hoeft geen cijfersoep te zijn, het is net een kans om je verhaal als bedrijf veel breder te kaderen. Heel wat internationale spelers kiezen daarom voor een ‘integrated’ in plaats van een ‘annual’ report. Zo’n integrated report brengt het hele plaatje van je onderneming, 360 graden breed en ver voorbij de kosten-batenbalans. Het laat zien hoe je als bedrijf evolueert en stap voor stap waarde creëert doorheen de tijd: op vlak van klimaatimpact, inclusief HR-beleid, transparante lonen en ga zo maar door. Zo’n rapport belicht de aanpak, resultaten en toekomstplannen van je organisatie.
Digitale annual reports
Ook in de meer klassieke jaarverslagen zet de digitalisering zich door. Een gedrukt jaarboek kan een waardevol bewaaritem zijn, maar is een fikse investering. En waarom zou je daarvoor kiezen als je digitaal nog een stuk dieper kan gaan in de content die je brengt? Digitaal kan je inzetten op interactie met je lezers, van aandeelhouders over medewerkers tot leveranciers en klanten. Omdat je video’s, links en moving graphics integreert, komt je verhaal echt tot leven. Die cross-mediale aanpak heeft bovendien nog een voordeel: dit wordt een rapport dat een stuk toegankelijker, leesbaarder en vooral ook aanweziger zal zijn dan een klassieke gedrukte feitenbijbel.
Peper en zout in je verslag
Een jaarverslag kruiden kan op heel wat verschillende manieren. Slimme infographics hebben een grotere impact dan een cijferbrij in onoverzichtelijke tabellen. Hoogstaande fotografie zet elk verhaal kracht bij en geeft het geheel zuurstof. En interviews en testimonials geven fond aan het corporate verhaal: hoe beleefden werknemers het afgelopen jaar, waar liggen de sleutelfiguren wakker van, wat is hun toekomstvisioen? Die menselijke toets zet de harde cijfers prachtig kracht bij. Met een concept dat er staat, slimme copy en vormgeving waarover echt is nagedacht, zet je de waarden en de relevantie van je bedrijf nog meer in de verf, zodat ze bij je lezer nog beter blijven hangen.
Ga voor het verhaal achter de boekhouding
Durf met andere woorden een stap verder te gaan dan de obligate bundeling van numbers and figures en zet de schijnwerpers op de evoluties, de trends en wat je in de toekomst met je bedrijf wil betekenen voor de maatschappij. Je jaarverslag herdenken kost tijd en moeite, maar met een goed concept kun je wel jaren voort én veranker je de identiteit van je bedrijf in een verhaal waar elk jaar een nieuw hoofdstuk bijkomt.
Je leest het: wij houden de vinger aan de pols en zetten maar wat graag onze tanden in een jaarverslag dat boeit.
Samen aan de slag voor jouw volgende jaarrapport?