Jaarrapporten done right

Jaarverslagen als online verhalen voor een van de wereldspelers op het vlak van digitale visualisatie.

Een bedrijf als Barco heeft in een jaarverslag veel te vertellen. Met cijfers en analyses uit de 29 landen waar ze onder andere projectoren, schermen en draadloze netwerktools aan de man brengen, kan je een telefoonboek vullen. Of niet. We maakten de strategische keuze om voor een online jaarverslag te gaan dat focust op het verhaal achter de cijfers — en er en passant prijzen mee wint.

Het verhaal uit de data destilleren

Hoe maak je van een bombardement aan cijfers en sérieux een origineel communicatiemiddel? Door te focussen op de boodschap en de structuur helder te houden. En door alles zo aantrekkelijk mogelijk te verpakken. Om maar te zeggen dat creativiteit loont, ook als het over een jaarverslag gaat. Voor Barco zoeken we daarom naar het waarom achter de cijfers, het verband tussen de tabellen. Elk jaarverslag bouwen we op rond een kernboodschap van de CEO en stofferen we met infographics die je voeling geven met de feiten. 

Dik telefoonboek wordt lenige one-pager

Aanvankelijk was zo’n jaarverslag voor Barco een naslagwerk van het lijvige type: een papieren bijbel, liefst gevat in riant drukwerk. Door de jaren heen hebben we Barco meegenomen naar een digitale versie. Aanvankelijk was de papieren variant nog op aanvraag beschikbaar, nu zetten we een dedicated website online, compleet met embedded video’s, makkelijk om door te browsen. Deze samenvatting geeft lezers in één oogopslag een beeld van de grootste sterkhouders en uitdagingen voor het bedrijf. En voor wie dieper wil graven is het volledige jaarverslag ook beschikbaar als online pdf.

Er staan ook testimonial video's op de dedicated website voor het jaarverslag van Barco, zo spreken de mensen achter de cijfers je rechtstreeks toe
Er staan ook testimonial video's op de dedicated website voor het jaarverslag van Barco, zo spreken de mensen achter de cijfers je rechtstreeks toe

L’union fait la force

Jaarverslagen maken heeft één groot nadeel: de cijfers stromen standaard op het nippertje binnen, liefst allemaal tegelijk, en tijd is er niet op overschot. Ervaring leert dat voorbereiding het halve werk is, een strakke retroplanning en budgettering cruciaal zijn en teamwerk de rest doet. We bepalen samen met Barco de rode draad die doorheen het jaarverslag loopt en wisselen ideeën en feedback uit tot elk detail er staat. Natuurlijk kan Barco ons gewoon briefen en klaar. Maar zo’n fluks getraind tweespan met tien jaar ervaring op de teller krijg zo’n jaarverslag zonder twijfel eleganter naar de finish.

Creating moments, enriching lives
BARCO ENTERTAINMENT
Engaging you to unleash the power of shared knowledge
BARCO ENTERPRISE
Enable better healthcare outcomes for more people
BARCO HEALTHCARE
Previous
Next
Johan Van Hecke, Client Service Director

Jaarrapporten maken we al meer dan tien jaar voor Barco, Lotus, Sipef en Degroof Petercam. Droge informatie, ja, maar dan is de uitdaging net om die fris te brengen, zowel op papier als online.

Johan Van Hecke — Client Service Director

Schaven en schuren op basis van data

Bijkomende handigheid van de switch naar een online jaarverslag: het maakt het mogelijk om te tracken wat lezers boeit. Welke pagina’s worden het meest gelezen? En hoe kunnen we daar conclusies uit trekken voor de volgende editie? Na elke publicatie gaan we met de fijne kam door de analytics, zowel die van de pdf als die van de website. Zo halen we elke editie nog meer uit de lessen van het voorbije jaar.