Een bedrijf als Barco heeft in een jaarrapport veel te vertellen. Met cijfers en analyses uit de 29 landen waar ze onder andere projectoren, schermen en draadloze netwerktools aan de man brengen, kan je een telefoonboek vullen. Of niet. In 2019 maakten we al de strategische keuze om voor een volledig online jaarverslag te gaan dat focust op het verhaal achter de cijfers — sinds 2020 namen we de logische volgende stap: een Integrated Annual Report. En in 2023 kreeg ons werk ook nog eens een gouden randje, want van IR Magazine kreeg Barco in de categorie ‘Best ESG report’ bij middelgrote bedrijven op Europees niveau een gouden plak. En daar zijn we trots op!
Het verhaal uit de data destilleren
Hoe maak je van een bombardement aan cijfers en sérieux een origineel communicatiemiddel? Door te focussen op de boodschap en de structuur helder te houden. En door alles zo toegankelijk mogelijk te verpakken. Om maar te zeggen dat slimme vormgeving loont, ook als het over een geïntegreerd jaarverslag gaat. Voor Barco zoeken we daarom naar het waarom achter de cijfers, het verband tussen de tabellen. Elk jaarverslag bouwen we op rond een kernboodschap van de CEO en stofferen we met infographics die je voeling geven met de feiten.
The bigger picture
Bij een geïntegreerd jaarverslag kijk je trouwens verder dan kwartaalresultaten. Zo geven we extra aandacht aan Barco’s sociale impact, de efforts die ze doen om hun ecologische voetafdruk klein te houden, hun lokale initiatieven en meer. Duidelijk en transparant communiceren over alle facetten van duurzaamheid zijn daarbij de sleutelwoorden, want dat komt je verhaal alleen maar ten goede.
Bye bye dik telefoonboek
Aanvankelijk was zo’n jaarverslag voor Barco een naslagwerk van het lijvige type: een papieren bijbel, liefst gevat in riant drukwerk. Door de jaren heen hebben we Barco meegenomen naar een digitale versie. Aanvankelijk was de papieren variant nog op aanvraag beschikbaar, maar sinds 2019 zetten we elk jaar een dedicated website online, compleet met embedded video’s, makkelijk om door te navigeren. Die samenvatting geeft lezers in één oogopslag een beeld van de grootste sterkhouders en uitdagingen voor het bedrijf. En voor wie dieper wil graven is het volledige jaarverslag nog altijd downloadbaar als pdf.
L’union fait la force
Jaarverslagen maken heeft één groot nadeel: de cijfers stromen standaard op het nippertje binnen, liefst allemaal tegelijk, en tijd is er eigenlijk niet op overschot. Ervaring leert dat voorbereiding het halve werk is, een strakke retroplanning en budgettering cruciaal zijn en teamwerk de rest doet. We bepalen samen met Barco de rode draad die doorheen het jaarverslag loopt en wisselen ideeën en feedback uit tot elk detail er staat. Natuurlijk kan Barco ons gewoon briefen en klaar. Maar zo’n fluks getraind tweespan met meer dan tien jaar ervaring op de teller krijg zo’n jaarverslag zonder twijfel eleganter naar de finish.
Jaarrapporten maken we al meer dan tien jaar, voor onder andere Barco, Sipef, Montea, Deceuninck en Degroof Petercam. Droge informatie, ja, maar dan is de uitdaging net om die boeiend te brengen.
Johan Van Hecke — Client Service Director
Schaven en schuren op basis van data
Bijkomende handigheid van een online jaarverslag: het maakt het mogelijk om te tracken wat lezers boeit. Welke pagina’s worden het meest gelezen? Zijn er topics die hoog scoren? En hoe kunnen we daar conclusies uit trekken voor de volgende editie? Na elke publicatie gaan we met de fijne kam door de analytics. Zo halen we elke editie nog meer uit de lessen van het voorbije jaar.