Kennissessie met Herman Konings: Unieke inzichten over de toekomst

De generatiewissel, met Gen Z en Gen Alfa die een prominentere rol krijgen, brengt ook trends met zich mee. Welke zijn dat dan? Hoe zullen ze ons werk en leven beïnvloeden? Wie zijn die nieuwe generaties precies? Welke opportuniteiten creëren ze voor onze wereld? Samen met trendwatcher Herman Konings gaan we op zoek naar duidelijkheid – niet om de toekomst te gaan voorspellen, maar wel om die voor te stellen. Resultaat: een zonnige meidag vol kennisdelen en diepgaande inzichten.

Focus Advertising, Herman Konings, trends, duurzaam ondernemen, duurzaam communicatiebureau

Op 23 mei organiseerden we een exclusief event met gastspreker Herman Konings. Rond onze tafel verzamelden we op drie verschillende momenten kleine en grote spelers uit de sectoren Bouw, interieur en wonen, Food, drinks & health en HR & sustainability, die – net als wij – benieuwd waren naar welke trends eraan komen en hoe die onze wereld zullen beïnvloeden.

Het werden stuk voor stuk inspirerende gesprekken over hoe je als ondernemer kan inspelen op trends en de vruchten ervan plukken. Kennis en ervaringen werden gretig uitgewisseld. Ook wie niet aanwezig was, laten we graag delen in de ervaring, met sfeerbeelden en de lessons learned op een rijtje.

Focus Advertising, Herman Konings, trends, innovatie, toekomstdenken
Zin om het hele verhaal te horen en geïnspireerd te worden? Laat het ons weten, we komen graag langs.

Learnings uit Hermans Rondetafel

1. Vloeibare identiteit: De jongere generaties springen comfortabel tussen hokjes

Gen Z en Gen Alfa nemen het niet zo nauw met hokjes denken. Zo kunnen ze tot meerdere subculturen tegelijk behoren, kijken ze veel minder binair naar genderidentiteit én kunnen ze het best goed vinden met de andere generaties. Daardoor voelen ze zich meer thuis in community based dan feed based omgevingen (denk Discord en Twitch in plaats van Facebook of Instagram). Ze beïnvloeden ook meer dan ooit de oudere generaties en draaien hun hand niet om voor wat reverse mentoring. Zet jij al in op een ‘shadow board’?

2. Toekomstoptimisme: Volhoudbaarheid dekt de lading beter dan duurzaamheid

In Europa behoort 34% van de bevolking tot Gen Z of Gen Y (op wereldschaal zelfs 48%) en ze tonen zich een pak optimistischer dan de babyboomers. Ze stellen hun vertrouwen in wetenschap en technologie; de toekomst is maakbaar! De hedendaagse mentaliteit rond duurzaamheid gaat veel verder dan ecologie alleen, en dat maakt de term volhoudbaar geschikter. Of ook: alles wat de toekomst beter en leefbaarder maakt. De jongere generaties krijg je daarbij vooral mee met openheid en authenticiteit. What you see is what you get!

Focus Advertising, Herman Konings, trends in de bouwsector, duurzame ondernemers

3. Bouw, interieur en wonen: Hoe wonen en werken en groeien door elkaar vloeien

Als recente en huidige crisissen iets bevestigd hebben dan is het wel dat onze wereld in een staat van constante verandering is. Hybride is de nieuwe norm op vele vlakken; dat uit zich in hoffices (homes ingericht als office, en offices ingericht als home), silent sanctuaries (virtueel én in de fysieke wereld) die de nodige rust bieden, de urban mindset die naar het landelijke emigreert… om maar enkele te noemen. Dat wat rondom ons gebeurt ons nog vaak kan verrassen en met verstomming slaan is een heel goede zaak; awe leidt tot innovatie en transformatie.

4. Food, drinks & health: Gezondheid, volhoudbaarheid, inclusie… bewust, dus.

Vertrouwen in de wetenschap, bewustzijn rond gezondheid, zoeken naar volhoudbaarheid… leiden tot mooie innovaties. Magnum benadrukt zintuiglijke beleving in hun ‘not available in the metaverse’ campagne, Brightseed Forager ontwikkelt een zoekmachine die een enorme database aan eetbare gewassen ontsluit, adaptive packaging maakt day-to-day producten toegankelijk en inclusief, clean eating trends leiden tot maturiteit in alcoholvrije alternatieven, de psychobiotic revolution en healthification door probiotica… We krijgen er honger van.

Focus Advertising, Herman Konings, trends, duurzaam communicatiebureau

5. HR en sustainability: Hoe wonen en werken en groeien door elkaar vloeien

Werknemers gaan op zoek naar purpose en betekenis, werkgevers zetten in op employee experience. Samenwerking leidt tot innovatie en succes. Babyboomers verlaten tegen 2030 de werkvloer, hoeveel jonge mensen heb jij al in je board room? Prikkelluwte, gentle nudges en subtiele haptische technologie willen productiviteit een handje helpen in deze drukke aandachtscultuur. Verder voelen we ons goed in ruimten die op de natuur geïnspireerd zijn, ze helpen ons focus en nieuwe inzichten te vinden.

Wil jij er de volgende keer graag bijzijn of ken je iemand anders die zich graag door de nieuwste trends laat inspireren? Laat het gerust even weten, dan houden we je op de hoogte van nieuwe events!