Integrated reporting: da’s klaar en duidelijk

Helder communiceren is goud waard, en dat mag je letterlijk nemen. Kijk maar naar Barco’s Integrated Report 2022, dat van IR Magazine een gouden plak kreeg in de categorie ‘Best ESG report’ bij middelgrote bedrijven op Europees niveau. En zo krijgt ook ons werk een gouden randje, want al meer dan 10 jaar staan we Barco bij met raad en daad.

Award-winning, daar gaan we altijd voor

Barco sleepte de voorbije jaren wel meerdere prijzen in de wacht voor haar (geïntegreerde) jaarverslagen. Zo scoorden we samen in 2020 nog een primeur met het eerste geïntegreerde jaarverslag in België. Maar dat ze nu ook de titel ‘Best ESG report’ van IR Magazine binnenhalen, is een mooie overwinning voor het werk van de voorbije jaren. De trofee heeft hoog aanzien, want eenmaal genomineerd word je gezien als een benchmark binnen je categorie. Lees: Barco wordt beschouwd als (één van de) toonaangevende bedrijven binnen Europa als het gaat om geïntegreerd rapporteren.

Barco’s Integrated report 2022 kreeg van IR Magazine de titel ‘Best ESG report’

We mogen onszelf dus op de borst kloppen dat we, samen met Barco, al jaren de lat hoog (en steeds weer hoger) leggen. Dat we met een kritische blik het originele jaarverslag konden laten evolueren naar een jaarverslag met duurzaamheidsrapport tot een volledig geïntegreerd rapport. In dat proces werd onze horizon alleen maar breder, door de lessons learned en nieuwe inzichten.

Die inspanningen leveren natuurlijk niet alleen op voor Barco, want ook wij zijn ervan overtuigd dat transparant, duurzaam en menselijk denken en handelen ons wapent voor de toekomst. Net daarom maken we er onze missie van om bedrijven te ondersteunen in hun duurzaamheidscommunicatie. Want de bijdrage van je organisatie aan een betere wereld verdient het om helder vertaald én gecommuniceerd te worden.

Klare taal spreken, verplicht vanaf 2024

Een financieel jaarrapport geldt als een transparante weergave van de financiële gezondheid van je bedrijf voor investeerders en zakenpartners. Sinds een paar jaar komt daar ook duurzaamheidsrapportering bij, waarmee je weergeeft waarvoor je staat als bedrijf en hoe je als organisatie impact hebt op mens, planeet en maatschappij. De omslag van een shareholdersmentaliteit naar stakeholdersmentaliteit dus.

Bij geïntegreerd denken kijk je dus verder dan kwartaalresultaten en communiceer je ook duidelijk en transparant over je strategie, governance, prestaties en vooruitzichten (en de rode draad daartussen). Op vandaag zijn beursgenoteerde ondernemingen al verplicht om zo te communiceren, maar de komende 2 jaar zullen ook grote KMO's dat moeten doen. En dus wordt het tijd dat je jezelf, als onderneming, gaat onderscheiden door een duidelijk standpunt in te nemen en ook durft communiceren over wat je drijft en waarom.

The bigger picture

Duurzaamheid is zoveel meer dan het buzzword van de eeuw, het is het grote verhaal waar we met z’n allen een niet onbelangrijk hoofdstuk in hebben te schrijven. Voor elk bedrijf is duurzaamheid tot in de kern omarmen namelijk de grootste kans om relevant te blijven, vandaag en in de toekomst. Want duurzame merken gaan nu eenmaal sneller/makkelijker/beter/vlotter, of het nu gaat om talent inlijven, innovatie stimuleren en toepassen, kosten beheren…

Ondanks de inspanning die het van jou en je team vraagt, is een duurzaamheidsrapport dus eigenlijk nog maar het begin van een (consistente) duurzaamheidscommunicatie. Want het spoort je aan om je merkverhaal zowel intern als extern duidelijk en aantrekkelijk te maken. En dat verhaal zal niet enkel je verplicht rapport ten goede komen, maar telkens weer terugkomen in al je communicatie — denk aan je employer branding, je corporate communicatie, marketingstrategie…

Hoor je het liever van de experts zelf?

Heb je vandaag al een verslag, maar moet dat aan de nieuwe normen getoetst worden? Is er al een intern draagvlak in je onderneming en weet je waar alle informatie te vinden is? Heeft je bedrijf al een duidelijke strategie of een manifest op vlak van duurzaamheid? Staat het management achter het project? Weet je wat je verschillende stakeholders van jouw organisatie verwachten?

Als communicatiebureau begeleiden we je, samen met externe specialisten, om je duurzaamheidscommunicatie van A-Z vorm te geven. We werken elk vanuit onze expertise en versterken elkaar waar nodig.

Zin om hier samen mee aan de slag te gaan? Vul dit contactformulier in of bel even met Antony.