Cambio is een merk dat er staat — getuige het groeiende aantal auto’s van hen die je ziet cruisen. Wie in de stad woont, heeft op zijn minst al van de autodeeloplossing gehoord en weet dat het een stukje oplossing biedt om die aardbol van ons wat groener te maken. Awareness: check. Maar waar nog potentieel in zat voor cambio, is nieuwe gebruikers diets maken hoe autodelen niet alleen de wereld verbetert, maar hun eigen leven een pak makkelijker maakt.
Zo maakt cambio jouw leven beter
De basisboodschap verschoof in deze campagne van ‘dit is goed voor de wereld’ naar ‘dit is de juiste oplossing voor jou’. Want voor al wie minder dan 11.000 km per jaar rijdt, is cambio de oplossing. Plus: als je al een abonnement hebt op een een deelfiets, eten dat aan je deur wordt geleverd en elke zondag je portie Netflix, waarom zou je dan niet net hetzelfde doen met je auto?
Het plan: meer leden werven. Hoe? Door ze simpelweg te wijzen op de logica — maar dan wel op een toon die blijft hangen. Met frisse headlines die hun curieux kriebelen, aangevuld met body copy die de voordelen spelt. Niet alleen over hoe cambio de stad beter maakt dus, maar vooral over hoe cambio hun eigen leven beter maakt. Geef toe: niet wakker liggen van het onderhoud of de keuring, kunnen kiezen uit een leuk stadsautootje of een uit de kluiten gewassen camionette én niet eens naar de carwash moeten. What’s not to like?
“Voor veel zaken vinden we een deelmodel vanzelfsprekend, maar nog niet voor auto’s. Terwijl het absurd is om een auto te bezitten als je niet veel rijdt. Dat lieten we zien met absurde humor.”
Veerle Vandenbroucke — Creative copywriter
Vijfsterrenrecept voor socials
Het streepje absurditeit van de print ads pakten we ook mee in een social campaign, getarget op onze doelgroep: boven de 25 en gestationeerd in de steden waar cambio actief is. We zetten de sluizen open op Facebook en Instagram met drie video’s, stills en goed getimede retargeting en conversie ads. Awareness, consideration, conversion dus. De heilige drievuldigheid van deze campagne, en een recept dat aan de resultaten te zien aanslaat. Dankzij die uitgekiende remarketingstrategie kwamen de advertenties duidelijk aan bij het publiek dat we voor ogen hadden. Eén op zes onder hen reageerde op onze boodschap. Ze liketen, deelden, klikten en reageerden, met als eindbalans net geen 1000 nieuwe cambio leden. Al zeggen we het zelf: straf!