Wie zijn wij om iets te schrijven over duurzaamheid?

Wie ben ik om iets te schrijven over duurzame communicatie? Eind december kwam ik als Growth Architect aan boord bij Focus Advertising om nieuwe klanten te zoeken. Leuke klanten met een verhaal, een visie en een hart voor duurzaamheid. Het is misschien de leeftijd — ik word 45 dit jaar — maar ik wil een verschil maken, als mens. Iets doen met inhoud en van betekenis. Kleine stappen zetten om een positieve impact te hebben op de maatschappij. En het geluk wil dat Focus, mijn nieuwe werkgever, op dezelfde golflengte zit. Door Freddy Verschoore

Wie zijn wij om iets te schrijven over duurzaamheid en vooral: over duurzamer worden? Als bedrijf begrijpen we zelf heel goed hoe moeilijk het is om hierin een nieuwe, betere visie te ontwikkelen. Het startte bij ons van binnen, bij onze mensen. We moeten daar zelf ook nog in groeien als organisatie. Maar we nemen stappen vooruit en dat is het belangrijkste. We willen onze klanten helpen om hetzelfde te doen. Door duurzaamheid én duurzame communicatie mee op te nemen in hun strategie en niet te beschouwen als een extra feature. We helpen hen om erover te communiceren en daarbij dicht bij zichzelf te blijven. Own it. Make a statement. Zo inspireren bedrijven hun klanten, eigen mensen en leveranciers.

Het is eenzaam als CSR-manager

Een goed gesprek is volgens mij altijd de eerste stap. Ik heb er de afgelopen weken verschillende gesproken, CSR-managers. Corporate Social Responsibility managers. Een hele mond vol. Het zijn mensen die binnen hun bedrijf dingen willen doen bewegen op vlak van duurzaamheid. Moedig, vind ik dat.

Ze zijn vaak nieuw in hun functie. Pioniers. Soms wordt het gezien als een extra taak voor de marketing-afdeling. In het beste geval hebben ze reeds eerdere ervaring binnen hetzelfde of een ander bedrijf. Maar bijna altijd merk ik dat CSR-managers met vragen zitten. Wat houdt het in om duurzamer te worden? Wat betekent het voor ons als bedrijf? Waarvoor staan wij? Hebben we een (groter) doel? Hoe kunnen we die duurzame communicatie implementeren, authentiek blijven, maar zonder aan purpose washing te doen?

Het is soms eenzaam als CSR manager. Maar wij willen als communicatiebureau naast hen staan. Hen adviseren en begeleiden rond alles wat duurzame communicatie is. Dat begint altijd met een goed gesprek. In wat volgt deel ik alvast 4 tips. Vier dingen die ik de afgelopen maanden heb geleerd. Want dat is het zeker; een leerproces.

Creëer draagvlak voor oprechte verandering

Het heeft alleszins geen zin om uitsluitend top down te gaan bepalen wat de missie en de visie van het bedrijf is. Betrek je mensen, leveranciers en klanten bij dat vraagstuk. Pols naar hun perceptie van jouw identiteit als merk en durf écht te luisteren. Zo creëer je draagvlak voor oprechte verandering.

Ik heb gemerkt dat mensen eerder geneigd zijn om zelf stappen te zetten als ze het gevoel hebben dat ze een bijdrage kunnen leveren. Als ze effectief impact kunnen maken op een groter geheel. De juiste communicatie zal daaruit volgen. Blijf dicht bij het DNA van je bedrijf en dan zal je vanzelf merken dat je veel meer te vertellen hebt dan een droge oplijsting van groene en ecologische KPI’s. Betrek er ook alle stakeholders bij. De CSR-manager krijgt daarom best een multidisciplinair team, met een belangrijke stem én mandaat voor verandering.

duurzame communicatie
Het is soms eenzaam als CSR manager. Maar wij willen als communicatiebureau naast hen staan.

Duurzaamheid is meer dan ergens een groen sausje over gieten

Het is me duidelijk geworden dat een duurzaam project best de klassieke silo’s in je organisatie overstijgt. Als je het eens bent dat de belangrijkste van de drie P’s — People, Planet en Profit — niet ‘profit’ hoort te zijn, dan weet je ook dat je als bedrijf een verantwoordelijkheid hebt wat die andere P’s betreft. Je wil je mensen een goed leven geven (People) en je best doen voor onze planeet (Planet). En die Profit, die vertaal je liever naar Prosperity: een graadmeter van welzijn en welvaart, zowel binnen je muren als daarbuiten.

Winst is de basis voor de meeste bedrijven; dat is de economische realiteit. Dat weet ik ook. Maar omzet zien als het enige kapitaal voor om het even welke zaak, is achterhaald. De uitdaging is volgens mij een nieuw systeem opzetten. Eén dat erkent dat naast het financieel en geproduceerd kapitaal ook mensen, relaties, kennis en geluk tellen als kapitaal in je organisatie. En dat dit net zo onmisbaar is als winst.

Begin bij het begin en durf te communiceren

“We kunnen als bedrijf pas over duurzaamheid communiceren als we dat ook 100% zijn en er al van alles voor gedaan hebben.” Herkenbaar? Ik vind dat je als bedrijf of organisatie altijd mag communiceren over je doelstellingen en ambities — zelfs al sta je op dat moment nog nergens. Heel transparant en eerlijk dus. Scherpstellen waar je naartoe wilt, en tegen wanneer. En daaraan gekoppeld: wat je daarvoor wilt doen. Concreet en realistisch. Dat schept vertrouwen.

We hadden onlangs een boeiende inspiratiesessie met The Ecological Entrepreneur. Marit en Sebastiaan leerden me toen dat het vooral zaak is om als organisatie een kader te zetten. En dat je mensen je daar dan wel op challengen. Als je je ambities kenbaar maakt, zal je gemotiveerd worden door je stakeholders om deze ook waar te maken. Stap voor stap. Durf als bedrijf dus ook soms kwetsbaar te zijn. Een standpunt innemen als organisatie is noodzakelijk. Duurzaamheid is zo’n standpunt, een taak die je wil opnemen. Het is een filosofie, een manier van denken en ondernemen.

Weet waarom je het doet

De volgende generaties — die van onze kinderen — staan steeds bewuster in het leven. Strenger en kritischer ook. Zij verwachten dat merken en bedrijven een standpunt innemen op vlak van duurzaamheid. En dat ze zich hier ook daadwerkelijk voor inzetten. Voor hen is dat al vanzelfsprekend.

Ik merk dat zelf ook bij mijn eigen kinderen. Het feit dat iemand zomaar afval op straat of in de natuur gooit, kan er bij hen niet in. Mooi toch? Zij challengen ons. Wij kunnen daar een antwoord op bieden. Als bedrijf een CSR-manager aanstellen is de eerste stap. Het is een teken naar de buitenwereld toe: ja het kan ons iets schelen.

Begin met praten en leer van elkaar

Ik heb niet zomaar alle antwoorden, maar ben er wel elke dag mee bezig. Het laat me niet meer los. Ook als communicatiebureau leren we nog elke dag bij over duurzame communicatie. Maar we kunnen goed luisteren en denken graag met je mee. Zonder oordeel, maar wel met een mening. We bieden jou het juiste framework. We zetten jouw purpose — jouw verhaal — haarscherp, geven strategisch advies en zorgen ervoor dat dat advies ook werkelijkheid wordt. We begeleiden en motiveren.

Zin om te praten? Bij een kop koffie, of beter nog: een frisse pint? Met plezier.