It’s not about you. De kracht van duurzame communicatie.

Duurzaam ondernemen: gekomen om te blijven. En da’s maar goed ook als je het ons vraagt. Steeds meer denken bedrijven na over hun impact op de wereld, de mens en de maatschappij. Steeds meer wordt er vanuit een sociaal en ecologische perspectief naar business gekeken. Duurzame communicatie wordt steeds belangrijker. Dat dit makkelijk is, willen we niet gezegd hebben. Maar het is wél gemakkelijker dan veel ondernemers denken. De belangrijkste stap is er gewoon mee beginnen.

Het goed doen is één ding, het ook goed communiceren een ander. De juiste aanpak is cruciaal voor geslaagde duurzame communicatie en — wegens vrij nieuw — nog niet zo vanzelfsprekend. Duurzame communicatie is de soort communicatie die merken versterkt en hun positieve impact op de maatschappij op een transparante, heldere en integere manier communiceert. Purpose marketing gaat niet over wat je doet, maar veel meer waarom je het doet. Het gaat om de waarde die je als onderneming aan de maatschappij toevoegt. It’s not about you, it’s about them. En da’s meteen de eerste tip die we kunnen geven voor goeie communicatie: je doelgroep en de wereld in de hoofdrol, niet jezelf. Hier volgen nog zeven praktische tips, om doeltreffend van start te gaan met duurzame communicatie.

Positieve duurzame communicatie

Gebruik zeer concrete positieve verhalen en beeldvorming. Doemscenario’s en ver-van-ons-bed-verhalen werken averechts. Boodschappen die dichter bij de doelgroep staan, spreken veel meer aan: het gezin, het huis, de gezondheid, onze toekomst.

Betrek uw werknemers

Zodat ze deel uitmaken van de transitie naar en communicatie over duurzaamheid. Indien de boodschap authentiek en eenvoudig gebracht wordt zorgt dit voor een gevoel van trots en zingeving bij medewerkers. Werknemers zijn op hun beurt de meest authentieke en geloofwaardige boodschappers.

Stel duidelijke doelen

Die je samen als bedrijf of organisatie kan bereiken. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit, mensen belonen die vaker de auto thuis laten en het openbaar vervoer of de (elektrische) fiets gebruiken. Doe concrete inspanningen die bewijzen dat je ook waarmaakt waar je voor wil staan.

Investeer niet alleen in externe communicatie

Maar vooral ook in interne communicatie naar alle belanghebbenden. Dat zijn niet enkel je medewerkers maar ook de aandeelhouders, buurtbewoners, overheden, enz.

Kies de juiste Tone of Voice rond duurzaamheid

Blijf vooral bescheiden en duidelijk. Transparantie en integriteit is heel belangrijk om geloofwaardig en betrouwbaar over te komen. Kies hier de juiste aanpak en wees daar ook consistent in.

Let op het risico van purpose washing

Maak geen duurzaamheid claims die je niet kan waarmaken. Communiceer niet alleen over de resultaten en successen maar vooral ook transparant en pro-actief over de soms moeilijke, hobbelige weg er naar toe.

Ga slim om met de kracht van verhalen

Laat je inspireren door de koplopers en gebruik de kracht van storytelling. Vermijd te veel technische details, abstracte feiten en ingewikkelde cijfers. Communiceer vooral over echtheid, spreek je doelgroep aan, toon dat je hen begrijpt en er voor hen wil zijn.

Zeven tips, daar kan je al wat mee doen bewegen. Als full service communicatiebureau willen ook wij actief aan die positieve evolutie bijdragen. We kiezen in de toekomst bewust voor een Focus op duurzame communicatie. We zijn ervan overtuigd dat we de juiste richting uitgaan met onze duurzame visie: het versterken van future-proof bedrijven en merken, met vol vertrouwen in de toekomst.

Zin om hier met ons over te praten? Zelf op zoek naar een sterke partner in jouw duurzame communicatiestrategie? Vertel het ons!

Of lees onze whitepaper Focus on Integrated Thinking: over hoe je de shift kunt maken richting duurzaamheid en zo meerwaarde voor je bedrijf, je medewerkers en de wereld kunt creëren.