Wat werkt beter dan één future-proof strategie? Een handvol slimme scenario’s.

Kristel Vanderlinden ziet business vanuit het macroperspectief. Bij &KOO begeleidt ze bedrijven door brede marketingtransformaties en lost ze grote strategische vraagstukken op. “Om die knopen door te hakken, moet je weten waar een consument over tien jaar zit, en zelfs de hele maatschappij.” Na onze webinar over post-corona scenario’s op 23 maart versta je precies wat Vanderlinden bedoelt met uitspraken als “Activisme komt terug. Alles wat we kennen gaat op zijn kop gezet worden.”

Kristel heeft de blik dus stevig op de toekomst gericht, maar weet ook precies waar het vandaag de mist in gaat. “Innosight becijferde dat de levensduur van een bedrijf in de jaren 60 rond 33 jaar lag. Zo lang kon je hetzelfde doen. Over 5 jaar zou dat nog maar 15 jaar zijn. Zijn die om, dan moet je jezelf heruitvinden”, zegt ze. Liever dan daarop te wachten, vindt Kristel, moet je beseffen dat je onderneming meedrijft op de stroming van de maatschappij. Je eigen bestaan — en dus ook je aanpak — moet je dus zien als iets fluïde, altijd in beweging.

Niet bang zijn voor de grote boze wolf

Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk, dat meedeinen met de golven. Volgens Kristel ligt de oplossing in denken in mogelijke scenario’s. “Je moet er meerdere hebben! Daar ga ik prat op. Kleine bedrijven vertellen met dat ze niet op kunnen tegen de grote spelers genre Amazon. Niet noodzakelijk! Het kan wel, en zonder die enorme budgetten, als je meer anders leert kijken en creatief onderneemt. Kijk naar Uber: vandaag een grote speler, maar wat ze deden zette de markt al op zijn kop terwijl ze nog erg klein waren.”

Kleine bedrijven vertellen me dat ze niet op kunnen tegen de grote spelers genre Amazon. Fout! Het kan wel, en zonder die enorme budgetten, als je maar anders leert kijken en creatief onderneemt.

— Kristel Vanderlinden, Chief Innovation & Intelligence bij &KOO Group

Denken in scenario’s helpt bedrijven voorbij de huidige impasse geraken, pleit Kristel. “Door scenario’s aan te reiken, willen we ondernemers weer stimuleren, het positive economism aanzwengelen. Natuurlijk zijn veranderend consumentengedrag, de corona-crisis en spelers zoals AliBaba grote verschuivingen. Maar die nieuwigheden zijn geen reden om lamgeslagen te zijn, ze zorgen net voor opties. Je moet ze alleen leren herkennen.”

De transformative twenties

Kristel ziet veel bedrijven efforts doen om hun toekomstige klant beter te bedienen. “Maar die oefeningen zijn vaak enkel introspectief, terwijl je je net moet afvragen waar het met de mensheid heen gaat.” Uitzoomen, dus. Breder kijken. “Daarom hebben we bij &KOO future forecast strategen in dienst.” Met die specialisten toetst Kristel de toekomst af aan de plannen van een bedrijf.

Een belangrijke factor om die twee te aligneren, is vertrouwen. “De Edelman Trust Barometer bevroeg consumenten over wat ze belangrijk vinden bij hun keuze voor een merk. Op de vijfde plaats staat dat ze erop moeten kunnen vertrouwen dat dat merk een verandering brengt in de wereld.” Een hoge score, en één die gevolgen heeft. Zeeman bijvoorbeeld springt eruit in zijn sector door duidelijk te zeggen ‘hier staan we voor’, en boert goed. “Je moet in dit decennium een positie durven innemen”, vat Kristel het samen.

Kristel Vanderlinden, retail, trends, &KOO Group

Denk je niet na over je maatschappelijke doel als bedrijf, dan laten nieuwe generaties je links liggen.

— Kristel Vanderlinden

Dat soort integrated thinking — je bedrijfsdoel duidelijk articuleren en aligneren met bredere maatschappelijke efforts richting duurzaamheid — is des te belangrijker als je naar de volgende generatie kijkt. Kristel: “Denk je niet na over je maatschappelijke doel als bedrijf, dan laten nieuwe generaties je links liggen. Bij hen zie je dat het activisme terugkomt. Geloof me: alles wat we kennen gaat op zijn kop gezet worden.”

Failliet gaan en weer opstaan

Je brand purpose zoeken en daar je strategie op afstemmen vergt heel wat durf, introspectie, flexibiliteit, durven kijken naar de toekomst, en met je kop tegen de muur gaan. “In België word je scheef bekeken als je failliet gaat, in de VS ben je een held en maken die pogingen je net boeiend. We moeten de ondernemerscultuur bij ons nieuw elan geven, een van trial en error”, vindt Kristel.

Je eigen bedrijf heruitvinden dus, maar ook de cultuur veranderen. “Amai, da’s veel werk”, zuchten ondernemers als ik hen die boodschap breng. Dat is waar. Helaas wel maar je moet door de zure appel heen. Je moet knopen doorhakken, anders doen.” En dus moet je tijd uittrekken, weg van de day to day, om na te denken. “Als rasondernemer heb je de capaciteit om die dingen te doen, van de chatbot tot de nieuwe webshop, maar je moet door anderen even uit die realiteit getrokken worden om er echt over te kunnen nadenken.”

Aan de slag met je eigen scenario’s

Dat laatste, dat is net wat Kristel in de webinar van Focus wil doen op 23 maart. Die dag nodigen we haar en Francesco Cilurzo van True North uit om het te hebben over post-corona scenario’s voor de Belgische retail. Even tijd voor jezelf als ondernemer om na te denken over jouw volgende zet, dus.

“Ik ga een aantal trends in retail bespreken, en dan kijken hoe die zich vertalen naar mogelijke scenario’s voor de retail”, belooft Vanderlinden. “Ik wil ondernemers goesting doen geven in ondernemen, hen erin doen geloven dat hun lot wél in hun handen ligt, en niet onderhevig is aan de tsunami van de disruptieve Ubers en de AirBnbs.”

Inspiratie dus, maar ineens ook de tools om het zelf te doen, want het model om scenario’s te projecteren krijg je nadien mee om er zelf mee aan de slag te gaan. “Zo merk je zelf dat je wél een toekomst hebt”, concludeert ze.

Curieus hoe de scenario’s voor jouw retail onderneming eruit kunnen zien? Schrijf je nog snel in voor de webinar! Deze gaat door Dinsdag 23 maart van 8u30 tot 9u45.