Wat is branding en waarom is het belangrijk?

Bij branding of brand design denk je spontaan aan het ontwerpen van een logo of het kiezen van een kleurenpalet. Maar de wereld van branding is een stuk ruimer dan dat. Sterk brand design is het kompas dat je merk herkenbaar en onderscheidend maakt. In deze blog willen we delen hoe wij brand design benaderen als communicatiebureau. Wat is branding? Waarom is het zo belangrijk? Welke elementen van je merk vallen eronder? Wat zijn de voordelen en valkuilen?

Wat is branding

Branding is de overkoepelende term voor alle elementen, visuele en andere, waarmee je een bepaalde perceptie creëert rond je merk. Je merkuniversum, dus. Je kan de uitstraling van je merk vergelijken met de uitstraling van een persoon. Hoe die persoon zich gedraagt en kleedt, hoe die klinkt en spreekt, heeft een invloed op hoe die gepercipieerd wordt. Hoe jouw doelgroepen en stakeholders je merk ervaren en evalueren, ligt liefst zo dicht mogelijk bij hoe jij je merk strategisch wil positioneren. Je hebt nooit helemaal de controle over je merkperceptie, maar met sterk en slim brand design — het vormgeven van je branding — kom je al een heel eind.

Branding is meer dan een huisstijl ontwerpen

De specifieke uitstraling voor je merk kunnen we beïnvloeden op verschillende manieren. Er zijn grafische elementen zoals een logo, kleuren en typografie. De rest van je beeldtaal bestaat uit fotografie, illustraties en video. Hoe je merk beweegt, dat gaan we bepalen met motion design. Hoe je merk schrijft en spreekt, is dan weer een kwestie van tone of voice. Welke woorden gebruik je wel of niet? Hoe serieus of grappig is je taalgebruik? En dan je sonic branding. Heb je daar al eens over nagedacht? Hoe herkenbaar is je jingle op de radio? Welke soundtrack past er bij je sales video?

Branding richtlijnen in een brand book als houvast

Voor ons brand designers zijn al die mogelijkheden een goed gevulde tool box. Knoppen waar we aan kunnen draaien tot het helemaal goed zit. Voor wie er elke dag mee aan de slag moet — brand owners, marketeers en anderen — kan het nogal een zoektocht zijn om op al die vlakken trouw te blijven aan je merk. Daarom creëren we richtlijnen, branding guidelines, handvaten voor hoe je al die verschillende elementen kan toepassen. We verzamelen die richtlijnen in een brand book. Het is een houvast voor je team en iedereen die nu en in de toekomst content voor je merk creëert.

“Hoe jouw doelgroepen je merk ervaren en evalueren, ligt liefst zo dicht mogelijk bij hoe jij je merk strategisch wil positioneren.”

Renate De Martelaere, Brand Strategist en designer

Wat is branding? Brand design creëert een merkperceptie.
Brand design geeft vorm aan alle elementen waarmee je een bepaalde perceptie creëert rond je merk.
Contacteer ons gerust voor brand design dat het verschil maakt 

Waarom is branding belangrijk?

Branding is belangrijk omdat het herkenbaarheid en een duidelijk onderscheidend vermogen voor je merk creëert. Met je branding neem je een standpunt in. Je laat zien wie je bent en gaat niet op in de massa — als je lef hebt en het slim aanpakt. Je geeft uiting aan je positionering en strategisch verhaal. Trouw blijven aan je merkidentiteit helpt om je te onderscheiden van je concurrenten. Als je iedere keer van een wit blad start en elke advertentie, blogpost of socialmediapost op buikgevoel creëert geraakt die rode draad snel zoek. Door even stil te staan bij je brand design zorgen we voor een kader met handvaten die je jaren kan gebruiken.

Toch geloven we niet in al te strikte regels. Je branding moet vooral richting geven. Je creëert een speelveld waarbinnen, ja, gespééld kan worden. Er moet ruimte zijn voor creativiteit. Een sterke hedendaagse branding is flexibel en blijft toch trouw aan je merk. Door de verschillende elementen dynamisch toe te passen volgens de doelstelling, de boodschap en het kanaal waarop je op dat moment communiceert. Als je goed weet waarheen op vlak van positionering én op vlak van merkidentiteit, dan volgt de activatie van je merk als vanzelf.

“Je branding moet vooral richting geven. Er moet ruimte zijn voor creativiteit. Een sterke hedendaagse branding is flexibel en blijft toch trouw aan je merk.”

David Libeert, Head of Design

Wat zijn de belangrijkste branding elementen?

De mogelijkheden van brand design en creativiteit zijn eindeloos. Cruciaal is om op zoek te gaan naar de juiste mix. Wat zijn de sterkste elementen voor jouw merk en hoe gaan we ze gebruiken om je merkperceptie te voeden, je doelgroepen te inspireren en je bedrijf te laten groeien? Al die knoppen op het branding mengpaneel verdelen wij onder in de volgende vijf pijlers:

1. Grafische elementen

Grafische elementen zijn het fundament van je (visuele) merkidentiteit. We gaan een nieuw logo ontwerpen of je huidige logo laten evolueren. We gaan gebruik maken van specifieke lettertypes en typografie, een passend kleurenpalet samenstellen en een designsysteem creëren voor de opmaak van verschillende lay-outs. We houden daarbij rekening met de opmaak van marketingtools op diverse formaten, voor zowel fysieke als digitale media.

2. Tone of voice

De tone of voice is de geschreven persoonlijkheid van je merk. Je laat je merk op een bepaalde manier communiceren met je doelgroep. Welke woorden gebruik je wel of niet? Wat past er het beste bij je positionering: serieus of humoristisch, matuur of jong, vertrouwelijk of rebels? Hoe je merk klinkt, schrijft, spreekt en reageert dus. Dat klinkt allemaal wel heel menselijk, en dat is niet toevallig. Je verbale identiteit zorgt net zo voor een menselijke connectie en emotionele reactie als je visuele identiteit.

3. Beeldtaal

Beeldtaal gebruiken wij als verzamelterm voor alles wat je beeldmateriaal betreft. We ontwikkelen stijlrichtlijnen voor al je fotografie en video content. Ook voor illustratie, iconografie en infographics indien die relevant zijn voor jouw merk. De juiste copywriting, gecombineerd met sterke beelden en jouw unieke set aan grafische elementen, maken het plaatje compleet en zetten je merkidentiteit kracht bij.

4. Motion branding

Motion design bepaalt hoe je merk beweegt. Door de diversiteit aan kanalen en de opkomst van digitale communicatie valt bewegend beeld niet meer weg te denken uit je branding. Motion design vertelt meer dan statische beelden en maakt je boodschap zoveel dynamischer. Het speelt vooral een belangrijke rol in socialmediacontent, explainer video’s en op websites.

5. Sonic branding

We zien sonic branding als een geluidsarchitectuur die we aan je visuele merkidentiteit koppelen. Als mensen met je merk in aanraking komen zonder het te zien kan je ook met sonic branding herkenbaarheid en onderscheidend vermogen creëren. Het is een extra dimensie en een krachtig medium. Denk bijvoorbeeld aan een spot op de radio, sound bites in podcasts en jingles op tv.

Sterk brand design, daar kan je mee buitenkomen.
wat is branding, brand design, motion branding, sonic branding
De mogelijkheden van brand design zijn eindeloos. Cruciaal is om op zoek te gaan naar de juiste mix.

Wat zijn de valkuilen van branding?

1. Blanding is branding zonder persoonlijkheid

Blanding is een term die Thierry Brunfaut van Base Design in het leven riep. Het is de creatie van generieke merkidentiteiten die trends blindelings volgen in de naam van moderniteit, ten koste van authenticiteit en differentiatie. Blanding is dus de antithese van branding. Want als er iets is dat ook wij graag aanmoedigen dan is het lef en menselijkheid. Durven je nek uitsteken. Weten waar je voor staat, met een stevige portie persoonlijkheid. Connecties maken van merk tot mens en van mens tot mens.

2. Branding is niet blindelings trends volgen

Brand design kan trendgevoelig zijn. Alles verandert steeds sneller, dus ook je branding moet meer en meer dynamisch kunnen evolueren. Kijk daarom niet té veel naar wat andere merken doen en volg niet blindelings de trends. Reageer slim en vernieuwend op wat er om je heen gebeurt en doe dat op een manier die past bij je merkpersoonlijkheid en waar jij met je merk naartoe wil.

3. Branding denkt niet in hokjes

Het mag duidelijk zijn dat branding erg veelzijdig is en op vele gebieden direct en indirect invloed heeft. De meest relevante manier om aan brand design te doen, is door multidisciplinair samen te werken. Dat geldt voor creatie net zo goed als voor jouw bedrijfscontext. Merkstrategie, employer branding, marketing, mediastrategie, content… versterken allemaal elkaar. Wij geloven dan ook vurig in co-creatie, divers samengestelde teams en communicatie tussen de verschillende betrokkenen binnen jouw bedrijf.

Branding is het kompas dat je merk herkenbaar en onderscheidend maakt

Herkenbaarheid zonder voorspelbaarheid. Goede branding creëert een identiteit die je merkstrategie en -persoonlijkheid als gegoten zit. Brand design is veel meer dan een logo en wat kleuren. Het is de kapstok waar je al je design- en contentkeuzes aan ophangt. Het moet tegelijk consistent en flexibel zijn. Het mag trendgevoelig zijn zonder eigenheid te verliezen. Een boeiende en uitdagende evenwichtsoefening waar wij je graag mee helpen.

Ontdek hier onze volledige offering rond brand design.