Zonder focus ben je verloren: een rebranding om on point te blijven

Onze nieuwe site staat online te blinken, en wij ook. Want om Focus te zijn, moeten we zo nu en dan onze eigen focus weer scherpstellen. Alleen door je voortdurend aan te passen, blijf je relevant. Daarom hebben we onszelf verbouwd, herschilderd, en vooral veel vragen gesteld over wie we zijn, wat we doen en hoe we dat voor onze klanten omzetten in actie. De antwoorden krijg je hier, recht uit de mond van onze opperhoofden Karel Vanoverberghe en Antony Slabinck.

Een rebranding om on point te blijven

Een branding boîte die haar eigen brand aanpakt, wat zit daar achter? Volgens Antony, onze growth architect, moet je jezelf durven uitdagen om te innoveren. “Onze rebranding is daar een uiting van. Ons merk moet onze mindset weerspiegelen, het moet duidelijk maken hoe wij naar de wereld kijken en hoe de wereld naar ons moet kijken.”

En hoe we vandaag naar die wereld kijken, evolueert voortdurend. “IQ en EQ zijn belangrijk, maar wil je een goeie werkgever of een sterk merk zijn, dan moet je ook een hoog AQ hebben: een ‘adaptability quotient’. Je moet je kunnen aanpassen aan een wereld die snel verandert. Dat doe je niet door van links naar rechts te zwalpen, wel door een langetermijnplan uit te schrijven en je daar consistent aan te houden. Je moet weten waar naartoe, maar wel flexibel zijn in de manier waarop je er geraakt.” Met andere woorden: altijd hoog op je tenen staan, maar nooit zonder te focussen. Want zonder focus ben je verloren.

Je moet een hoog ‘adaptability quotient’ hebben om een goeie werkgever of een sterk merk te zijn

— Antony

“Het is zoals met skiën”, vindt Karel. “De toekomst komt snel op ons af en we moeten ons aanpassen en langs vanalles slalommen. Hoe sneller je gaat, hoe verder je moet kunnen kijken.” 

Antony Slabinck — Growth Architect bij Focus Advertising
Antony Slabinck — Growth Architect bij Focus Advertising

Geen facelift, wel een bezinning

Vooruitkijken, dat is onze job. We doen het ganse dagen voor onze klanten, en we deden het nu voor onszelf. Wat er dan anders moest? Volgens Antony mag Focus veel meer uitpakken met zijn digitale kennis. “We gaan met zijn allen anders werken, kopen, leven, samenwerken en moeten dus ook anders communiceren. We leven nu al in de toekomst, eigenlijk. Bij Focus weten we dat al jaren en handelen we er ook naar, al zat die digitale savoir-faire te diep verstopt. West-Vlaamse bescheidenheid zeker?”

Bij Focus weten we dat al jaren en handelen we er ook naar, al zat die digitale savoir-faire te diep verstopt. West-Vlaamse bescheidenheid zeker?

— Karel

“Vroeger werden we als bureau vaker ingeschakeld voor ‘beautification’. De juiste beelden schieten, de juiste fonts en kleuren in de vormgeving. Zo zijn we begonnen”, zegt Karel. Maar vandaag doen we heel wat anders. We beginnen bij de kern van wat een boodschap hoort te zijn, wat ze moet teweegbrengen. Als je dat begrijpt kan je er een heel imperium mee bouwen.

Je komt bij ons aankloppen omdat je een goed verhaal wil. Tot in de puntjes uitgedacht, met een uitgekiende strategie erachter, elk element is zorgvuldig bedacht en uitgevoerd. Waarom? Omdat een goed verhaal pakt, en omdat het blijft hangen. 

Karel Vanoverberghe — Creative Director bij Focus Advertising

De markt overschouwen begint bij de data analyseren

Achter dat goed verhaal dat pakt, zit altijd data. Want om de juiste snaren te raken — opzettelijk, en niet per toeval — moet je de markt doorgronden, aanvoelen en voorspellen. 

“Marktkennis, een overzicht van alle touchpoints, onderzoek, data en inzicht in de customer journey. Dat heb je allemaal nodig voor je begint te creëren”, zegt Antony. “Dat zijn de eerste stappen zijn om de juiste keuzes te kunnen maken.” Droge data dus, daar beginnen we. Maar alleen om er dan een creatieve vonk in te vinden die heel de boodschap tot leven brengt. 

Het is onze rol om bedrijven uit hun afwachtende houding te halen, om hen te inspireren, hen te laten zien hoe het zou kunnen.

— Antony

Helaas staat het budget voor data vaak onder druk. En dus is onze job soms ook om moeilijk te doen. Om de ogen te openen. Antony: “Mensen dichter brengen bij ‘wat komt’ en niet ‘wat is’, is ook een deel van onze job. Het is onze rol om bedrijven uit hun afwachtende houding te halen, om hen te inspireren, hen te laten zien hoe het zou kunnen. Niet met grootse verhalen, maar met voorbeelden die haalbaar zijn.” 

Daarom blijven we alles wat bougeert nauwlettend in de gaten houden, ver buiten ons eigen terrein. Al willen we niet alleen de weg wijzen, we willen onze klanten ook helpen om de tocht af te leggen. “Wie niet wil veranderen, mist de trein naar de toekomst. Een positieve mindset en een open vizier zijn belangrijke ingrediënten voor een geslaagde campagne. Dat geldt voor de bedrijven voor wie we die campagnes maken, maar evengoed voor ons.”