Mensen zitten meer online, meer op social media en downloaden meer apps dan gemiddeld. Cijfers uit China tonen een stijging van 40% in app installs, 22% meer gespendeerde tijd op social media tussen januari en februari en ook TV zag een boost volgens Nielsen. Als je onze blog over de impact van de Zwarte Zwaan gelezen hebt, ben je er ondertussen van overtuigd dat deze verandering niet hoeft te betekenen dat je zal falen. Er is wel degelijk ruimte voor kleinere ondernemingen om zich aan te passen aan de uitdagingen die zich manifesteren bij het nieuwe normaal. En die aanpassingen zijn future proof.
1 | Minder mensen pendelen of zijn onderweg
Trend: Alle OOH (out-of-home advertenties) , events, sponsorings worden geïmpacteerd doordat iedereen zoveel mogelijk binnen blijft. Wat is de impact op jouw OOH campagnes? En kan je deze nog naar jouw hand zetten? Misschien wil je de boodschap aanpassen of je mediabudget verschuiven naar online kanalen?
Spoiler Alert! Netflix laat spoilers los op de wereld in een OOH campagne, want als het virus je niet thuis houdt, dan zullen de spoilers wel het werk doen. Helaas is de campagne niet echt, maar ze ging wel viraal.
Positieve draai: Verfijn je boodschap binnen de huidige context en bekijk waar je die relevant kan adverteren. Out of home, print (met een hoog abonnement gehalte) maar ook online publishers zijn bereid om te marchanderen met hun tarieven. Bovendien haal je eenvoudig een grotere share-of-voice dan je concurrenten, iets wat ook een voordeel is op lange termijn. Het zou jouw advertentie kunnen zijn. Think about it.
2 | Mensen geven minder uit
Trend: Economische onzekerheid zorgt ervoor dat mensen uitstelgedrag vertonen. Als ze iets kopen zijn ze prijsgevoeliger, maar ook beschikbaarheid, branding en service worden in de weegschaal gelegd indien ze wel iets kopen.
Positieve draai: De concurrentie wordt hierdoor harder dan anders, denk dus na wat jou onderscheidt van de concurrentie zonder een prijzenoorlog te ontketenen. Hoe sterk is je supply chain? Hoe snel kan je antwoorden op een vraag via een van je social media kanalen? Hoe goed is je service? Zijn jullie bereikbaar en zijn jullie contactgegevens vindbaar?
3 | We zitten meer online, en langer
Trend: Social media is nu de hoofdbron van informatie en nieuws. Hoe zit het met jouw social media strategie? En gelukkig zijn je Facebook en Instagram shoppable tegenwoordig?
Positieve draai: Overweeg remarketing op je bestaande klanten, lookalikes en website bezoekers. Wanneer je er in slaagt om deze terug op je website te krijgen, is de kans groter dat zij converteren.
4 | Mensen geven meer uit online
Los van het feit dat mensen minder uitgeven in totaal kunnen ze wel bijna uitsluitend online kopen. Als er dus gekocht wordt, dan is dat online.
Wat is jullie e-commerce strategie? En hoe staat het met user experience? Zijn jullie nog niet online aanwezig met jullie bedrijf?
Volg dan de volgende vijf stappen.
- Maak een simpele website
- Zorg dat je aanwezig bent op Google My Business
- Ga in interactie met je klanten op social media; ga live met tips, maak video's, breng je beleving bij hen thuis.
- Zorg voor online beschikbaarheid van je producten met Shopify, Google Shopping …
- Promoot je business online vie Facebook Ads, Google Ads, Pinterest Ads, Linkedin…
5 | Nieuwe platformen
Trend: Door de stijging in ons tijdsverbruik op streaming diensten en game platformen ontstaan ook daar nieuwe mogelijkheden om te adverteren.
Positieve draai: Wees creatief met de plaatsing van je advertenties. Zorg ervoor dat je Google Search Partners aanvinkt wanneer je Google Ads opzet, neem een duik in Display Ads en Youtube.
Ergens volgend jaar…
Wil je kunnen zeggen dat je je kans gegrepen hebt. Dat je er sterker uit gekomen bent en dat je niet bij de pakken bent blijven zitten. Je nieuwe social media strategie plakt aan de ribben. Die herpositionering leverde je uiteindelijk een pak trouwe klanten op. Je team is geïnspireerder dan ooit, ook als ze van thuis uit werken. Jouw thuislevering heeft de ruimte tussen hun vier muren opgefleurd. Je geniale oproep om een berenzoektocht te organiseren heeft ervoor gezorgd dat onze straat nog steeds verbondenheid voelt.
De lange termijn aanpak overleeft…wie had dat kunnen voorspellen?
Lees meer over het positief omdenken in extreme omstandigheden in 'De Zwarte Zwaan: De Impact Van Het Hoogst Onwaarschijnlijke'
Inspiratie in tijden van Corona
Al dat theoretische gezever, inspireer mij liever met concrete verhalen! Say no more. Dit zijn enkele pareltjes van initiatieven.
Liefde in tijden van Corona! Postkaartjes voor uw verre, van bezoek verstoken oma en voor vrienden waar ge niet mee aan de toog hangt. Maar evengoed voor het mooie Franse meisje van de koffiebar op de hoek dat elke dag hartjes in uw cappuccino schildert. Schrijf hen! #danmaarzo
Koffiebar liefde 🥰Als je niet naar de koffie kan, dan komt de koffie wel naar u! Geweldige video's gasten. Gent is te ver me de fiets zeker?
Een stylingpakket in je living, Mieke blijft niet bij de, euhm, pakketjes zitten. Deze jonge bloemen- en planten kweker levert huis-aan-huis 🌺
Stofzuigerproducent Dyson ontwerpt en maakt een nieuwe ventilator in 10 dagen. Hiermee kunnen ze binnen de maand zorgen voor 10.000 beademingstoestellen in Britse ziekenhuizen.
Safe is the new sexy! Bij het oerbelgisch bedrijf Van de Velde zetten ze hun getalenteerde naaisters aan het werk om mondmaskers te naaien.
Creatief omgaan met wat je hebt en ondertussen de zorgsector helpen? Met 2 kilometer mobiele wanden, geraken ze al een heel eind bij Creaplan. Meer van dat 💪
Een app waar je (anoniem) kan ingeven of je covid-19 diagnose hebt gekregen en/of kan zien of je hoger risico hebt gelopen omdat iemand in je buurt de diagnose kreeg.
ICYMI, Creativiteit redt de wereld 🦄
En als je dan toch online zit, bekijk eens een documentaire.
Cheer For Champions! Een tiental bedrijven slaan de handen in elkaar om een duurzame oplossing te zoeken voor de zorgsector. Ge hebt nu toch al een muishand en een whatsapppvinger, een sms'ke kan er ook wel vanaf zeker?
We zagen ongetwijfeld heel wat initiatieven over het hoofd. Stuur ons een mailtje op info@focus-advertising.be en we vullen het lijstje aan met jouw tip!
Lees- en luisterlinks
De zwarte zwaan is een boek van Nassim Nicholas Taleb Antifragiel is een boek van Nassim Nicholas Taleb
De Impact van het Corona virus op de consumptie in China – Kantar Insights
How Will the Coronavirus Change Consumer Behavior? – eMArketer Podcast
How to steer brand through a crisis – Ogilvy Asia
Interview met viroloog Anne-Mieke Vandamme – De Morgen