Op hout leven is goed leven, vindt Parky. Ze maken houten vloeren met een high tech kern, afgewerkt met een ultra dun (maar ultra stevig) laagje echt hout. En dat voel je. Dit zijn vloeren om op te leven, te spelen en te morsen. Een goed verhaal, maar dat moesten ze dan wel nog verteld krijgen. Daarom behielden we de naam Parky en timmerden we aan een heldere waardenpropositie, verpakt in een campagne, een brochure, een nieuwe website en een nieuwe sociale mediastrategie. Een stevige kern van een verhaal dus, met een laag van het écht goeie spul erbovenop. Want ook dat voel je.
Boven het maaiveld uitsteken in een hyperconcurrentiële markt
Het gaat hard op de vloermarkt. Parky mag dan een voorsprong nemen met hun technologisch hoogstandje, de concurrentie is snel in bijbenen. Overal staan nieuwe spelers op met nog meer nieuwigheden. Als gevestigde waarde is het dan kwestie van strategisch slim te schakelen door de sterktes van het merk uit te spelen en zo die leidersplek te bijven claimen.
Het kernidee op scherp gesteld
De claim, die moest helder zijn: Parky is een échte houten vloer aan een betaalbare prijs. Dat prijselement te hard benadrukken zou ons eerder in discountsferen brengen dan in de premium klasse waar we heen wilden. Daarom focusten we op dat echte hout, en het hele leven dat zich daarop afspeelt. De nieuwe baseline ‘It’s good to live on wood’ vangt dat idee in een zin die het merk persoonlijkheid geeft, maar ook een nieuwe, meer emotionele laag toevoegt aan het Parky verhaal. Want een sterk merk richt zich op het hart, en een sterk merk durft boude stellingen poneren.
Beelden waar leven in zit
Visueel wilden we de nieuwe baseline en het concept erachter laten voelen in elke vezel. Voor de fotografie betekende dat een einde aan cleane studioshots, geforceerde poses en doodse plankenvloeren. In plaats daarvan maakten we shots van echte mensen in echte huizen, blootsvoets op de vloer. Elk beeld moest aspireren, inspireren, informeren en activeren — maar vooral tonen dat het goed leven is op een Parky vloer.
Consistency, consistency, consistency
Met onze keuze voor een consistente beeldtaal stak Parky de concurrentie links voorbij en schurkte het merk weer dicht aan tegen haar doelgroep. Die stelselmatige aanpak zetten we door in een designsysteem dat het logo, de kleuren, lettertypes en key visuals volledig herdacht. Van de socials over het webdesign tot de packaging en de nieuwe brochure lijdt het geen twijfel: Parky vloeren zijn gemaakt om op te leven.
Morsen toegestaan
Bij Parky is het OK om te morsen op je vloer, en dat mogen we ook gewoon zeggen. De ietwat afstandelijke u-vorm lieten we los, net als de focus op technische beschrijvingen en lijstjes met USP’s. Parky spreekt nu mensentaal: recht voor de raap, met de glimlach en met verstand van vloeren.
Op de beurs Domotex werd de rebranding enthousiast onthaald. Parky is een mooi voorbeeld van hoe een visuele identiteit, gebaseerd op de juiste strategie een merk nieuw leven kan inblazen.
David Libeert — Head of Design bij Focus Advertising