Bij cambio zijn ze duidelijk over wat ze willen: minder auto’s is de weg naar een leefbare stad. Een met meer plaats voor terrassen, om te voetballen, of gewoon om sneeuwengeltjes te maken als het weer zich ertoe leent. Alleen kwam dat in de communicatie te weinig uit de verf. Onze opdracht, dus: cambio op alle fronten meer allure geven. Een merk bouwen met body dat naar buiten toe even hard overtuigde als de vurige pleidooien van hun medewerkers.
Van merkstrategie tot merkbeleving
Altijd maar vragen 'waarom'
De data, daar zijn we begonnen. We doken in demografische gegevens, plozen aankoopmotieven uit, zochten uit waar het cambio publiek media consumeert en wanneer ze beslissen om klant te worden. Maar om klaarheid te scheppen over de visie, de missie en de propositie van cambio, moesten we die data koppelen aan antwoorden op de eeuwige vraag: waarom? Workshop na workshop zijn we dus blijven graven: waarom autodelen? Waarom duurzaamheid? Waarom een nieuwe wereld? En hoe moet die er dan uitzien?
Focus sprong er tijdens de selectie uit door hun kritische, voetjes-op-de-grond houding. Ze denken mee, denken door, fileren je noden tot de strategische ruggengraat perfect bloot ligt. Inspirerend!
Steven Van der Sype — Cambio
Cambio's purpose: onze steden leefbaarder maken
Purpose marketing: het doel wijst de weg naar de middelen
Het antwoord op al die waaromvragen had simpel kunnen zijn. De missie van cambio zou kunnen luiden ‘zo veel mogelijk auto’s verhuren’. Maar au fond interesseert hen dat niet. Wat cambio wil, is meer plaats in de stad, en dus minder auto’s. Volgens hun rekenwerk vervangt één deelauto dertien gewone auto’s. Door te focussen op die why en strategisch te kiezen voor purpose branding, creëerden we de perfecte toetssteen voor elke stap in het brandingproces, én sloegen we een weg in die we in de toekomst kunnen blijven bewandelen. Geen hit or miss campagnes, maar weloverwogen stappen die logisch voortvloeien uit een integere visie. Zo bind je klanten aan je merk.
Het valt op dat iedereen bij cambio hetzelfde duidelijke doel voor ogen heeft: een positieve impact hebben op het leven in de stad. Op de samenleving, zelfs. Culture eats strategy for breakfast, schijnt het. Dat hebben ze bij cambio goed begrepen.
Mathias Deswarte — Strateeg bij Focus Advertising
Jij rijdt, cambio doet de rest.
Zo heb jij meer tijd voor de dingen die er echt toe doen in het leven.
Minder ngo, meer Uber
Eerlijk is eerlijk: cambio had tot voor kort niet het imago van pakweg Uber of de steps van Lime. Nochtans zijn ze evenzeer pioniers, voortrekkers van de deeleconomie. Hun enthousiaste fanbase was er getuige van, maar de ngo-factor in de communicatie maakte het hen moeilijk om andere doelgroepen aan te boren. Hun logo behielden we, maar alles van de fotografie over de kleuren tot de copy kreeg een nieuwe smoel; die van een publiek dat de handen uit de mouwen steekt, op zoek naar anders en beter.
Een mediacampagne op twee sporen
cambio’s bijgespijkerde imago moest op de voet gevolgd worden door een bijgestuurd mediaplan. Op basis van data en consumenteninzichten maakten we de juiste blend van massamedia en digitale kanalen. Inhoudelijk zetten we in op twee fronten.
De ene golf versterkt het merk en blijft hameren op dezelfde nagel: why? Waarom zou je eigenlijk nog een eigen auto kopen als je vrolijk kunt rondrijden met de deelauto’s van cambio? We verspreidden getuigenissen van Lotte, Lies, Steven, Paul en andere leden via Facebook en Instagram, maar ook op banners in grote stations. Zo versterkten we de sales. Voor de andere golf mikken we op branding, bijvoorbeeld door de 15de verjaardag van cambio te vieren op een groot Deelfeest in Gent, waar alle leden op waren uitgenodigd.
21 voetbalvelden. Zo veel plaats maakte cambio al in Vlaanderen. En daar komen er alsmaar meer bij, want jaarlijks groeit het aantal cambioleden met 20%. Autodelen werkt—en het werkt nog beter als er meer mensen meedoen.
Geen klanten, maar leden
Klanten betalen je voor je service en klaar. Maar cambio heeft klanten die meer doen dan alleen hun facturen betalen. Het zijn believers, trots op hun cambio lidmaatschap. Bovendien werkt de overtuiging van de believers aanstekelijk op twijfelaars, vertelde de data ons. Daarom zijn we cambio klanten gaan zien als leden, deel van een club die niet alleen duurzaam denkt, maar ook doet. Een club waar je als buitenstaander deel van wil uitmaken.