Creative confidence: hoe een beetje moed soms moet

Naar buiten komen met iets dat je gemaakt hebt, daar is moed voor nodig. Maar ook voor het maken is moed nodig. De moed om te proberen zonder te weten waar je uitkomt. De moed om te mislukken. De moed om te volharden en te beseffen dat er waarde zit in knoeien. Want knoeien leidt tot creatie. We hadden een gesprek met Karel Vanoverberghe, onze creatieve directeur en Mathias Deswarte, één van onze digitale strategen. Twee breinen die op elkaar ingespeeld zijn en elkaar versterken. Niet dat ze hetzelfde denken. Voor de ene is creativiteit een ‘zijn’, voor de ander vooral een ‘doen’. Maar of het nu een mindset of een spier is: beide vallen te trainen.

Het resultaat van dit onderonsje werd een innemende episode van onze podcast Klankbord. In deze blogpost vatten we de vier belangrijkste inzichten die in het gesprek aan bod kwamen voor je samen — want ook wij weten: moed verzamelen is één ding, maar je tijd nemen om er een podcast over te beluisteren iets gans anders. 5 minute read, we promise.

Fuck The Chairs
Emotie is alles — of toch veel.

‘Fuck the chairs!’. Patti Smith verkondigde dat op Jazz Middelheim en maakte er zo prompt Rock Middelheim van. Of nog: durf de gangbare regels te vergeten en doe iets op je gevoel. Als je iets losmaakt bij je publiek, door emotie of ontroering, blijf je kleven. Of het nu voor een event, brand, creatief idee of campagne is: krachtige, pure emoties zijn alles. Als je geen emotie koppelt aan een merk, dan blijft het gewoon een naam of product — niets meer. Onze sterk automatiserende en digitaliserende wereld hunkert naar meer menselijkheid. Mensen zijn dé inspiratiebron voor creativiteit. Laat je verwonderen met kinderlijke nieuwsgierigheid door alles wat rond je gebeurt en de stoelen gaan vanzelf aan de kant.

Het Pinterest-effect
Durf anders te zijn én op je bek te gaan.

Het Pinterestbord als metafoor voor copy-creativity en niet anders durven zijn. Akkoord, het zijn handig samengestelde visuele lijsten van al wat vandaag hip en trending is, maar net daar knelt het. Als iedereen hetzelfde denkt en doet gaat alle authenticiteit verloren in veilige keuzes en zekerheden. Als je niet anders doet dan wat vandaag al is, kunnen we dan spreken van creativiteit? Een pleidooi dus, om op te houden met kijken naar wat anderen al gedaan hebben en creativiteit te gaan zoeken in wat daar net buiten ligt. De ideeën die nog niet geopperd werden. Starten vanuit een wit blad in plaats van een online platform. Aan een creatief idee durven beginnen zonder dat je weet waar je zal landen. Met andere woorden: wie niet durft falen zal geen grenzen verleggen. Op je bek durven gaan is inherent aan het creatief proces. Krabbel terug recht en word vrienden met je struikelblok. De geschiedenis leert ons dat uit de grootste mislukkingen de beste ideeën kwamen.

Creative director, Karel Vanoverberghe, Focus Advertising, rebranding, creative advertising

‘Fuck the chairs!’ Vergeet de gangbare regels en durf iets op je gevoel te doen. Als je iets losmaakt bij je publiek, blijf je kleven.

— Karel Vanoverberghe, Creative Director bij Focus

Creatief zijn en creatief doen.
Geloof het maar: iedereen is creatief.

We worden allemaal geboren met creativiteit, alleen verliezen we het soms along the way. Misschien bestaan er geen kant-en-klare youtube-filmpjes over, toch is het een spier die je kan trainen! Het lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar de sleutel ligt in het loslaten van (je eigen) belemmeringen. Geloof in je creatieve kunnen; een beetje creatieve moed moet! De inspiratie ligt voor het rapen in het alledaagse: bij je hond, je buurvrouw of je padelclub. Creatief zijn? Check. Nu nog creatief doen. Het label van de creatieveling als ongestructureerde chaoot mag wat ons betreft ook naar een Pinterestbord verbannen worden. Ideation tools en processen genoeg om overzicht en inzicht te bewaren in een veelheid van ideeën en prikkels. Kruisbestuiving kan je faciliteren. Wat je leert en onthoudt pas je toe in nieuwe situaties en contexten. Uit dat spanningsveld tussen denken en doen ontstaan de meest vernieuwende ideeën.

Design thinking
Consumer thinking.

Focus bij je creatief proces op de eindgebruiker, je doelgroep. Dit lijkt een open deur intrappen — natuurlijk doen we het voor hen! — maar te vaak wordt dit toch nog over het hoofd gezien. Bedrijven communiceren vanuit hun eigen producten en hun eigen verhaal en gaan er van uit dat de klanten volgen. Zestig jaar geleden kwam je hier nog mee weg: er waren zo weinig concurrerende aanbieders dat je een product kon maken simpelweg omdat je dat wou. Je pompte het in de markt en klaar. Vandaag de dag wordt de consument overstelpt met ontelbaar veel opties en mogelijkheden. Jouw product en boodschap kan dus maar beter afgestemd zijn op de vraag en behoeften van je doelgroep. Enkel zo blijf je relevant.

Als creatief bureau zijn wij bij uitstek inspirator en gids voor onze klanten. We denken een strategie uit gebaseerd op een duidelijke visie. We nemen onze klanten mee in die zoektocht — waarom willen jullie dit, waar varen we naartoe en welke boeien zetten we uit? — en boosten ook hun creatief zelfvertrouwen. Het zit hem in de grote lijnen en in de kleine nuances. We onthouden dat stoelen en Pinterest soms aan de kant kunnen, dat falen mag en een beetje moed moet.