Radio is misschien wel het meest visuele en interactieve medium dat er is. Geen ander medium prikkelt je visuele verbeelding zo sterk als radioreclame, ten minste — wanneer je het juist aanpakt. Bij een goede radiospot gaan de radertjes in je hoofd aan het werk om een beeld te scheppen, aan de hand van slechts een handvol geluiden, muziek en stemmen. Dat maakt radio net zo visueel, interactief en heel persoonlijk: het medium doet immers een beroep op jouw fantasie en jouw persoonlijke ervaringen om een beeld tot leven te wekken. ‘Radio is the theatre of the mind’, luidt de bekende quote. Maar hoe zorg je dat jouw merk schittert in dit ‘theater van de geest’? Wij delen 3 tips om meer uit jouw radioreclame te halen. — Door Veerle Vandenbroucke
1. Benut de creatieve mogelijkheden van radio
Op radio is alles mogelijk: terwijl een tv-spot met pakweg vliegende draken en een veld vol Romeinse gladiatoren onbetaalbaar is, kan het wel op radio — met een behapbaar budget.
*SFX: vuurspuwende draken en een leger van schreeuwende gladiatoren*
Er kan zoveel meer in een radiospot dan een dialoog of een monoloog: denk maar aan soundscapes of eigen muziekcomposities. Een voorbeeld daarvan is de kerstspot die we maakten voor Lab 9 waar een kinderkoortje wel een heel eigen versie van ‘Stille Nacht’ zingt.
Radio biedt je ook mogelijkheden om je naamsbekendheid te vergroten of traffic te genereren. Wanneer iemand een radiospot hoort zit die persoon vaak in de auto of achter een laptop of met een smartphone in zijn hand. Allemaal ideale situaties om potentiële klanten naar jouw fysieke vestigingen of website toe te leiden.
Er kan zoveel meer in een radiospot dan een dialoog of een monoloog: denk maar aan soundscapes of eigen muziekcomposities.
Veerle Vandenbroucke, creative copywriter bij Focus Advertising
2. Benader het medium radio eens op een innovatieve manier
Radio wordt door velen nog steeds als een traditioneel medium aanzien. Niets is minder waar. Met podcasts, Spotify, smart speakers en voice assistants maakte ook het medium radio de afgelopen jaren een digitale transformatie mee. Hiervan kan je als merk gebruik maken om extra touchpoints te creëren en een nieuwe beleving rond je merk te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan audio spots voor Spotify die afgestemd zijn op het moment (bijvoorbeeld gericht ‘s ochtends of ‘s avonds adverteren). Je kan de juiste playlists (relax/summer vibes/workout…) kiezen om voor de juiste blend tussen je boodschap en de muziekcontext te zorgen. Zo’n elementen dragen bij aan de memorisatie van je spots.
Ook het medium radio maakte de afgelopen jaren een digitale transformatie mee. Hiervan kan je als merk slim gebruik maken.
Veerle Vandenbroucke, creative copywriter bij Focus Advertising
3. Geef je merk een audio-identiteit
Veel merken bouwen minutieus een identiteit uit op visueel vlak met moodboards, fotografiestijlen, grafiek, uitgewerkte keyvisuals, tv-spot… mooi samengevat in een visual brand guide. Alhoewel een brand guide vele vragen beantwoordt, biedt deze geen leidraad voor audio. Hoe ziet jouw merk eruit op radio? Wat met het logo? Hoe vertaal je je merkwaarden en merkpersoonlijkheid op een onderscheidende manier naar audio? Een sterke auditieve identiteit verhoogt je herkenbaarheid, een correcte merkattributie en finaal de ROI van je radio-investeringen.
Bij Focus Advertising bieden we je graag een antwoord op deze en andere radiovragen door een audio guide, audio branding en een radiocampagne voor jouw merk te creëren.
Ontdek hoe wij onze klant Sleepworld helpen schitteren op de radio met ‘Uw slaap houdt ons wakker’
Met de radiospots van Sleepworld lieten we zien hoe persoonlijk de aanpak van Sleepworld is én zetten we hun baseline ‘Uw slaap houdt ons wakker’ extra kracht bij. De spots brachten een ode aan alle wakkere tuinmannen en scherpe hondenkapsters die élke dag weer uitgeslapen klaarstaan voor hun omgeving — dankzij de slaapoplossingen van Sleepworld.
Zin gekregen om ook een feestje voor jouw merk op de radio te bouwen? Is het tijd voor een eigen audio-identiteit? Neem dan contact op met Karel of Johan en we helpen je graag!