Een buitengewone campagne voor buitengewone tijden

Een nieuwe online communicatiecampagne voor schoenenverdeler BENT met een pak meer traffic naar de webshop als resultaat.

BENT is een Belgisch familiebedrijf dat schoenen naar ‘fashion lovers’ brengt via haar winkelpunten en webshop. Samen met het BENT-team hebben we in een mum van tijd een nieuwe online communicatiestrategie op poten gezet, nadat ze al hun winkels moesten sluiten door het Coronavirus. Het aanpassingsvermogen van de medewerkers — en de snelheid waarmee ze hun marketinginspanningen hebben bijgestuurd — verdient een pluim.

Snel schakelen, mèt resultaat

Na de sluiting van de fysieke winkels op dinsdag 17 maart, bleef enkel nog de webshop actief. Het team van BENT heeft snel geschakeld, en ging virtueel aan tafel zitten met Focus. Er werd een volledig nieuwe online campagne opgezet mét resultaat. De webshop van BENT draaide bijna drie keer de omzet van vorig jaar, met de helft meer bezoekers.

Een minimale investering, mooi geoptimaliseerd

De campagne had een duidelijke impact als je de cijfers van 16/03/2020 tot 05/04/2020 vergeleek met die van dezelfde periode het jaar daarvoor:

  • De online omzet steeg met 185% en de online transacties gingen omhoog met 210%.
  • Het online conversiepercentage was meer dan verdubbeld (+104%)
  • De online sessies gingen voor de helft omhoog (+52%).

 

De online omzet via social was zeven keer groter dan ervoor. Dit bereikten we door meer budget in te zetten, maar vooral door de communicatietrechter anders aan te pakken. Het mediabudget voor social was misschien wel vier keer meer dan voordien, de sessies via social advertenties vermenigvuldigden maar liefst met 19!

Lokaal en persoonlijk

De campagne speelde in op een trend die niemand onbewogen liet tijdens de lockdown: lokaal kopen. Het familiebedrijf riep in advertenties op sociale media op om lokaal en Belgisch te kopen bij BENT. Vanaf vrijdag 20/03 gaf het bedrijf ook -20% met de kortingscode #koopbelgisch.

 

Bij de online bestellingen werd er gezorgd voor een persoonlijke toets die de klanten van BENT gewoon zijn. Wanneer klanten hun pakje ontvingen, vonden ze een persoonlijk bedankingskaartje. De reacties van de klanten op sociale media waren hartverwarmend.

Met een persoonlijk bedankingskaartje bij de online bestellingen werd gezorgd voor de persoonlijke toets die de klanten van BENT gewoon zijn.
Amély Mondy, Digital Strategist

Het doet altijd deugd om de optimistische mindset die we verkondigen ook écht te realiseren.

Amély Mondy — Digital Marketer bij Focus Advertising

Gewapend voor de toekomst

We zijn tevreden dat we voor de webverkoop van BENT zo’n optimalisatie konden realiseren. Al is de stijging in de online omzet een mooi resultaat, het kon uiteraard het inkomstenverlies door de sluitingen niet compenseren. Maar dankzij deze investeringen is het familiebedrijf beter gewapend om in de toekomst haar online aanpak uit te stippelen. BENT heeft alvast getoond hoe we ook in moeilijke omstandigheden mooie kansen kunnen creëren.