Het is crisis voor iedereen. Zeker. Maar crisistijden zijn interessante tijden voor wie zijn ogen openhoudt. Dat het niet al kommer en kwel was dit jaar, bewijzen deze vier toppers voor wie we ons graag hofleverancier noemen: Creaplan, Woody, Ardo en Boss Paints. Ze — en wij erbij — maakten beurzen digitaal en bouwden eens wat anders dan hun gebruikelijke standen, maakten van pyjama’s een kassucces en brachten hun klanten dichterbij dan ooit. Vier lessen in hoe je er niet het beste, maar het aller-allerbeste van maakt.
Van standenbouwer naar COVID-bestrijder
Beurzen werden het afgelopen jaar één na één geannuleerd. Je zou denken dat dat een standenbouwer als Creaplan stokken in de wielen steekt — maar dan vergeet je dat zij nu net het type handen-uit-de-mouwen zijn. Want wie verstand heeft van standen en beurzen, die weet meteen wat gedaan als alles plots via schermen loopt, of die nu digitaal zijn of van plexiglas.
Klinkt misschien logisch, maar veel bedrijven hadden dit jaar moeite om in actie te schieten. Niet Creaplan. Dus trokken we zo’n 700 nieuwe leads voor hen aan met custom landing pages die leidden naar multimedia voor meetings, body heat scans, dispensers voor ontsmettende gel… Alles wat bedrijven nodig konden hebben. Samen matchten we de bestaande kennis en skills van Creaplan aan de nieuwe noden van de markt. Waarom ze ons inschakelden? Omdat we snel zijn, slim weten in te spelen op SEA, remarketing en LinkedIn. Dat maakte dat medewerkers aan het werk bleven, het orderboekje snel volliep en Creaplan nieuwe kleppers zoals Carrefour Belgium, Brussels Airport, NAVO en Procter & Gamble binnenhaalde.
Sterk leiderschap en een gezonde bedrijfscultuur hebben iedereen bij Creaplan energie gegeven om te blijven vernieuwen. Trots dat we de buitenwereld hebben kunnen tonen wat voor straf bedrijf dit is.
— Mathias Deswarte, Brand Strategist bij Focus
Het leven was nooit zo goed als in pyjama
Dat de sympathieke pyjama’s van Woody het goed deden in lockdowntijden, is misschien niet helemaal een verrassing. En toch: Woody slaagde erin om in november alle omzetrecords te breken, in volle lockdown. We zetten samen met hen alles in op een nieuwe online strategie met dodelijke precisie, met dank aan data-based targeting en scherp afgestelde remarketing.
Daarnaast schurkten we zo dicht mogelijk tegen de consument aan met handige shops op Facebook en Instagram, maar ook een folder waarin je rechtstreeks slaapgerief kon shoppen. We houden de lijnen kort: we bellen elke week en zijn als Focus ook part of the Woody team. Dat levert niet alleen straffe resultaten op in coronatijd, maar toont ons ook mogelijkheden voor een doorgedreven online aanpak nadien. Future, here we come!
Vriesvers, ook online
Een beurs, dat is voor Ardo de plek om klanten te ontmoeten, hen te tonen hoe ze rond duurzaamheid werken en wat voor nieuws er straks in de diepvriesafdeling te proeven valt. Maar als de berg niet naar Mohammed wil komen, dan brengt Ardo de beurs wel naar haar klanten. De live beurs brachten we dus gewoon online. De beursstand bouwden we digitaal op voor een virtueel bezoek: je leest er over Ardo’s nieuwe producten, ontdekt er nieuwe recpeten, video’s over Ardo’s kijk op de circulaire economie en ga zo maar door. Een verademing voor het salesteam en bovendien erg efficiënt: op een virtuele beurs ontvang je zo veel volk als je maar wil.
Meetings werden virtuele online sessies en internationale beurzen virtuele events. Het salesteam van Ardo kon klanten plots anders benaderen. Erg efficiënt, én een verfrissend format.
— Isabelle Feys, Account Manager bij Focus
Boss laat je niet los
Bij Boss Paints hebben ze de gewoonte om dicht bij hun schilders te staan. Maar als 2020 één ding moeilijk heeft gemaakt, dan was het wel dichtbij zijn. Wat doe je dan als er nieuwe verf op de markt komt waar vragen over zijn en de hittegolf het schilders moeilijk maakt om te werken, net als alle COVID-maatregelen? Dan klop je aan bij Jos. Jos van Boss is het 3D-personage dat we bedachten om schilders makkelijk te woord te kunnen staan. Hij werd het uithangbord van een nieuw digitaal kanaal dat schilders rechtstreeks verbindt met Boss-specialisten. Een plek waar schilders al hun vragen en opmerkingen kwijt kunnen, tips en tricks met elkaar delen, of gewoon eens stoom aflaten. Zo maakten we van de nood een deugd, want dankzij Jos kwam Boss ondanks al dat anderhalvemeteren dichter bij zijn klanten dan ooit voorheen.
When the going gets tough, the tough get going, allitereren ze schoon in het Engels. Laat ons voor dat nieuwe jaar onthouden dat ‘deure doen’ nog altijd niet heeft afgedaan, maar ook vooral dat flexibel op je poten staan maakt dat je als bedrijf ook wel weer op die poten landt. Een welgemeend bravo aan al degenen die erin slaagden om te buigen en om te denken. Dat geeft moed voor een 2021 waarin we zonder morren de wereld blijven heruitvinden. Immer voorwaarts!