Een nieuw gezicht voor Beehive: vijf bedrijven, één sterke holding

Samen met Beehive — een ambitieuze holding in volle beweging — bouwen we stap voor stap aan een meer consistente communicatie, met een jaar- en duurzaamheidsverslag als eerste steen.

Op zoek naar eenheid

Achter de naam Beehive schuilt een bedrijvige holding: Alheembouw, Steenoven, SKALD Engineering, Metaalconstructie Blomme en ALB France — vier ondernemingen met hun voeten in de West-Vlaamse klei en één internationale uitloper. De Beehive-groep groeit hard — hét moment voor een allereerst, geïntegreerd jaar- en duurzaamheidsrapport: helder, uniform en gericht op wat écht telt voor haar stakeholders. Alleen, hoe kan je de unieke identiteit van elk dochterbedrijf verzoenen met de eenheid én de kracht van de groep? Geen evidente opgave. Daarom zorgden we voor een stevige basis voor we aan het bouwen gingen: een kick-off, twee strategische workshops en een brandingsoefening om Beehive als bijenkorf vol activiteit kleur te geven.

Vijf identiteiten, één verhaal

Hoe giet je de identiteit van vijf verschillende dochterbedrijven in één samenhangende missie en visie, in één uniform rapport? Door op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke delers. In het strategische traject gingen we op zoek naar wat de dochters verbindt, naar wat de groep méér maakt dan de som van de delen. Via diepte-interviews legden we laag per laag het DNA bloot. De missie en visie van Beehive kregen eerste contouren, en we vertaalden het geheel naar nieuw kleurenpalet, een warme en gedurfde visuele identiteit en een sprekende tone of voice.

Bijenraat als concept en visueel element

De nieuwe branding mag gezien worden, en dus trokken we het sterke Beehive-verhaal door in vorm en taal. De zeshoekige bijenraat werd een centraal element, dat terugkeert in de uitgesneden kapvorm op de cover tot de grafieken en iconen binnenin. Ook in de copy zoemden we rond dat thema, met titels als Buzz, Kruisbestuiving en Bloei die het verslag structureren. De teksten zelf komen trouwens van de getalenteerde pennen van com&co. Naast het jaarverslag ontwikkelden we extra dragers die het collectief tot leven brengt, van een aantrekkelijke onepager en LinkedIn-banners tot een Wordtemplate.

Samenwerking van B tot Zzz

Van het merkontwerp over portretfotografie tot opmaak en verzending: onze samenwerking met Beehive is er eentje waarin we ‘van A tot Z’ vrij letterlijk opgevat hebben. Zo kreeg Beehive niet enkel een eerste interactief en gedrukt jaarverslag dat de eenheid van de groep én de uniciteit van de dochters in de verf zet — we stuurden ze ook op pad met een frisse branding onder de arm. Later dit jaar maken we samen werk van een duurzaamheidscharter én een set strategische pijlers. Zo gaan we voor een solide basis waar Beehive de komende jaren — letterlijk — op verder kan bouwen.

CFO Lise Van den Abeele

Het ziet er niet alleen mooi uit, het zit ook inhoudelijk sterk ineen. Het toont onze unieke sterktes én onze kracht als collectief.

Lise Van den Abeele — Group CFO Beehive