Een plek voor alle West-Vlamingen, inspirerend en verrijkend, dat moet het Provinciaal Hof worden. En wij mochten die plek een smoel geven. Een branding en bijhorende guidelines die vieren hoe uniek elke West-Vlaming is, maar ook toont wat hen verbindt. We trokken onze schuif met creativiteit en West-Vlaamse vlaggen open en pakten uit met een kleurrijke en unieke merkidentiteit — inclusief eindeloze mogelijkheden.
Bekijk de case movie
Één smoel, tienduizend mogelijkheden
Administratie deed het Provinciaal Hof — dat is dat zot grote gebouw op de Grote Markt in Brugge — al lang niet meer. Tijd om de plek een nieuwe bestemming te geven. En dus ook een nieuwe branding. Eentje die past bij de geschiedenis van het gebouw, maar ook bij haar nieuwe functie als event-locatie, ontmoetingsplaats en ‘huis van de West-Vlaming’. De vraag: hoe krijg je alle West-Vlamingen in één huis? Moeilijk. Maar niet onmogelijk. Inspireren, samenkomen en good old positive vibes zijn de kernwoorden van het nieuwe Provinciaal Hof. Begrippen waar we met alle plezier onze tanden in zetten.






65 vlaggen om één lading te dekken
‘Bouw een merkidentiteit die warm en herkenbaar is,’ — just gelik West-Vloandern zelve. Maar iemand van de kust is geen Kortrijkzaan. Hoe vertegenwoordigen we de unieke persoonlijkheden van al die West-Vlamingen in één herkenbare branding? Hoe tonen we dat het Provinciaal Hof een open huis is, dat mensen samenbrengt, waar iedereen welkom is, traditie en toekomst schoon samengaan en al die verschillende West-Vlaamse identiteiten vertegenwoordigd zijn, elkaar verrijken en inspireren? Dat is een heel stuutje.
De oplossing vonden we in de vlaggen van de West-Vlaamse gemeenten: kleurrijk, uniek, persoonlijk, herkenbaar. We deconstrueerden ze — virtueel, geen paniek — tot een iconografische set. Samen vormen ze een nieuwe West-Vlaamse identiteit. Grafisch sterk, en voor elke West-Vlaming herkenbaar.


Creatieve willekeur — of niet?
Stilstaan, dat is niets voor een West-Vlaming. Die is altijd in beweging, actief, dynamisch en welgezind. Daarom werkten we voor de vlaggen-iconografie met creative coding. We kunnen eindeloos willekeurige combinaties genereren: de website, visitekaartjes en posters zien er nooit helemaal hetzelfde uit — maar blijven wel altijd herkenbaar.
Zo kwamen we tot een universele beeldtaal, een moderne manier om de West-Vlaamse geschiedenis te verbinden met haar toekomst. En vooral: met haar mensen. Maar liefst 50.000 bezoekers vonden hun weg naar de openingstiendaagse in het Provinciaal Hof.


Creative coding meets traditie. Eindeloos veel — willekeurige — mogelijkheden visualiseren de vele identiteiten van de West-Vlamingen, maar ook hoe mooi verbonden ze zijn.
Het resultaat is kleurrijk, wervelend, speels en dynamisch. We legden al onze creativiteit in de schaal voor deze branding, goten alles in duidelijke en werkbare branding guidelines en gaven het Provinciaal Hof een herkenbaar gezicht: dit is een inspirerende plaats waar elke West-Vlaming welkom is. Een project waar we als West-Vlaams agency bèretrots op zijn.
