Je merkstrategie: de reden van je bestaan en het begin van alles (echt)

Ben je een merk of heb je er één? En wat is dat eigenlijk, een merk? Of nog moeilijker: wat maakt jouw merk sterk? Lastige vragen, waar wij met plezier van wakker liggen. Je merkstrategie is het antwoord op onze favoriete moeilijke vraag. Waarom bestaat jouw merk eigenlijk? Het antwoord moet verweven zijn in jouw merkstrategie. Jouw strategie zegt wie je bent en waarom jij er mag zijn. Toegegeven, het antwoord is niet gemakkelijk. Het is een vraag met veel spin-offs: waarom ben je relevant voor Sofie, Yusuf, Aïcha, je bankdirecteur en Tony die al dertien jaar bij jullie werkt? En de rest van de wereld — heeft die jullie wel nodig? Grote vragen, gemakkelijk antwoord. Die moet volmondig ‘ja’ zijn. En het is dat sentiment dat je met stevige lijm aan je merk moet vastplakken.

Renate De Martelaere, Brand Designer

We schrijven samen met jou een merkverhaal. Jouw persoonlijk manifest: dit kunnen we, dit doen we, dit zijn we.

Renate De Martelaere — Brand Designer & Strategist

Je merkstrategie bepalen is terugkeren naar de toekomst

We kijken naar wat er al is

Daarna bepalen we wat dat in de toekomst moet worden. Dankzij ons onderzoek met surveys, future thinking en trendwatching wijst onze barometer behoorlijk precies aan wat we morgen mogen verwachten en kunnen we jouw identiteit daar comfortabel in doen passen.

Je zal keuzes moeten maken

Dat zal pijn doen. Je kan niet beloven dat je én het klimaatprobleem oplost én armoede én iedereen gelukkig maakt. Je merkstrategie is geen missverkiezing. Wat beloof je wel, wat kan je waarmaken? We gaan daarover nadenken tot het klopt. Tot we concrete actiepunten hebben. Zo weet je merk wat het te doen staat en je doelgroep wat het betekent. We schrijven samen met jou een merkverhaal. Jouw persoonlijk manifest: dit kunnen we, dit doen we, dit zijn we. Yours for the taking.

Jouw brand strategy is een kapstok met veel haakjes

Al die zelfreflectie moet wel ergens toe dienen. Nu je weet wie je bent, kan je jezelf een gezicht geven. Enter: de juiste branding en activatie. Extern — want je wilt natuurlijk dat iedereen weet waar jullie voor staan — maar ook intern. Hoe dicht liggen je mensen en je merk bij elkaar? Zonder doordachte employer branding is je merk een holle doos. Denk dus goed na over de interne cultuur, communicatie en het karakter van je merk.

Jouw mensen zijn degenen die je bedrijf naar buiten dragen. Hoe trek je mensen aan die je merk ademen, die je logo zouden laten tatoeëren? Je mensen staan niet achter je merk, ze zijn je merk. Je merkstrategie is dus de basis van een kapstok met veel haakjes. Je hangt er je (visual) branding, creatief concept, brand story, communicatie en nog een hoop andere flitsende termen aan vast.

Wij willen die stevige kapstok samen met jou uitdenken.

Contacteer ons gerust voor een merkstrategie die er stààt.