Hoe maak je het onderscheid tussen twee merken die geproduceerd worden onder één dak? En hoe zet je dat ene merk dan in de markt, wetende dat het daar al best druk is? We trokken na een strategische oefening rond merkarchitectuur een duidelijke lijn tussen Parket by Lamett (met echt hout) en Parquetvinyl by Lamett (met levensechte houtlook). Voor die laatste werkten we een heel merk uit, van overkoepelend concept over communicatiestrategie tot visuals die zich in één woord laat samenvatten: durf.
Voor groot plezier (en kleine drama's)
Beginnen deden we bij de brand story. Want de juiste woorden vinden, daar begint elk goed verhaal mee. En een merk bouwen, dat is een goed verhaal schrijven. Dat van Parquetvinyl begint zo: “Wie niet op kousenvoeten door het leven wil gaan, weet dat geen dag vlekkeloos verloopt.” Morsen, dansen, springen… Parquetvinyl is bestand tegen de kleine drama’s én maakt het leven een groot plezier. En dat zette meteen de toon voor het vervolg.
Eruit springen? Easy peasy!
De brand story vertaalden we naar een concept en campagnebeelden die tonen hoe plezant dat leven dan wel mag worden. Van daar trokken we de fiere nieuwe lijn door: het logo kreeg een beurt, typografie en kleuren gaan voor markant en uitgesproken, de beelden voegen de daad bij het woord. En we gingen tot in de details, inclusief packaging voor een reinigingsproduct dat we Easy Peasy Floor Care doopten. De basis — nu ja, best uitgebreid voor een basis — lag er, even stevig als de vloer zelf. De rest stopten we in een toolbox met uitgewerkt POS materiaal, een sample box, een nieuw frontje voor de website en meer.
Van een concept naar een plan
En nee, daar zijn we niet gestopt. Al dat materiaal, dat vroeg om een communicatiestrategie zodat het ook effectief kon worden ingezet. Het hele concept vertalen we dus ook naar content en een plan van aanpak op sociale media. Want met die focus op lef durven we wedden dat Parquetvinyl er vanzelf uitspringt online. Zeker als je weet dat dat plan impact zal hebben op alle touchpoints, zowel met potentiële vloerkopers als verdelers.
Get ready to be floored
‘Onderscheidend’, was de vraag. En dat is net wat Lamett van ons kreeg. In een markt die de kaart trekt van de generieke beelden, springen we eruit met een branding die sprankelt. Vloeren vol leven, maar ook beelden die inspireren, dat is wat we tonen en waar we het over hebben. Door te vertrekken vanuit een goed verhaal en dat tot in de kleinste details tot zijn recht te laten komen, zetten we dit merk stevig op zijn poten.