Een oppervlakte van 55.000 m² en de thuisbasis van enkele wereldberoemde beurzen: dat is Kortrijk Xpo. Velofollies, dat is dan weer de beurs bij uitstek voor fietsfanaten allerhande. Omdat het altijd nóg beter kan, kwamen Kortrijk Xpo en Velofollies naar ons met de vraag om een app te ontwikkelen. Niet zomaar een app, trouwens, maar eentje die een meerwaarde zou scheppen in de fietswereld. Het eindproduct: vf Clubs — een visueel aantrekkelijk, digitaal platform dat fietsen in groep heel wat makkelijker maakt.
Diepgaand doelgroeponderzoek
We begonnen bij het einde. Of beter gezegd: de eindgebruiker. Om te achterhalen waar onze doelgroep nu écht op zat te wachten, bevroegen we een grote groep fietsers en gingen we aan de slag met diepte-interviews plus focusgroepen. We legden de vraag van Velofollies naast de resultaten van ons onderzoek en distilleerden daaruit onze waardepropositie: een gloednieuwe app als ultieme community waar fietsclubs en hun leden elkaar kunnen vinden.
vf Clubs in een notendop
Vaarwel eindeloze e-mails, gemiste telefoontjes, verwarrende groepschats en complexe spreadsheets. vf Clubs, dat is één enkele tool die clubleiders en trekkers van groepsritten volledige controle geeft over de communicatie in hun fietsclub en de organisatie van ritten. Clubs beheren, leden uitnodigen, ritten organiseren, stats bijhouden, altijd mee zijn met wat er gebeurt in je fietsclub, nieuwe clubs in de buurt ontdekken… Allemaal vanuit je broekzak. Samen fietsen was nog nooit zo snel geregeld.
Strategie, de sleutel tot succes
Doorheen het hele project werkten we nauw samen met Sweet Mustard, app developers van dienst. Aan de hand van user testing tijdens het ontwikkelen en een soft launch met testgebruikers bleef de doelgroep van begin tot einde top of mind — kwestie van zeker te weten dat wat we bouwden de juiste snaar beloofde te raken. Om de app naadloos te laten aansluiten bij de leefwereld van onze doelgroep, bogen we ons ook over de branding voor vf Clubs, van de naam over het logo tot de huisstijl.