Branding stuurt je merkperceptie en creëert een merkuniversum

Bij branding en brand design denken we vaak spontaan aan het ontwerpen van een logo of het kiezen van een kleurenpalet. Dat is niet verkeerd, maar wel onvolledig. De wereld van branding is een stuk ruimer en complexer. In deze blog leggen we — als agency met een ruime ervaring in brand design — uit wat branding juist is, welke elementen hieronder vallen, wat de valkuilen zijn en hoe wij de toekomst van branding zien.

Wat is branding

Branding is de overkoepelende term van alles wat een perceptie creëert rond je merk, het volledige merkuniversum. Als merk wil je je positionering vertalen naar een merkperceptie die met deze positionering in lijn ligt. Sterke branding geeft de wind in de zeilen. Merkperceptie gaat over hoe jouw doelgroep je merk ervaart en evalueert, daar heb je nooit helemaal de controle over, maar met sterk brand design kom je al een heel eind. Branding vertaalt zich heel concreet in een globaal concept met een aantal richtlijnen die zoveel mogelijk sturing geven aan de elementen — daar komen we straks op terug — die gecreëerd moeten worden.

“Met sterke branding vertaal je je merkpositionering naar een merkperceptie die met deze positionering in lijn ligt.”

Renate De Martelaere, Brand Strategist

Branding is de overkoepelende term van alles wat een perceptie creëert rond je merk, het volledige merkuniversum.
Contacteer ons gerust voor brand design dat het verschil maakt 

Waarom is branding belangrijk?

Branding is belangrijk om te laten zien wie je bent, om je te onderscheiden van je concurrenten en niet op te gaan in de massa. Het is de manier om je positionering en strategisch verhaal uitdrukking te geven. Je kan dat doen op een ad hoc manier (dan sla je brand design over) maar brand design is een veel duurzamere manier om dat aan te pakken. Je creëert een kader met handvaten dat je jaren kan gebruiken. Zo blijf je trouw aan je merkidentiteit en -positionering.

Onderscheidend vermogen, herkenbaarheid en consistentie zijn resultaten van sterke branding. Hoewel wij geloven dat super consistent zijn niet altijd noodzakelijk is. Branding richtlijnen zijn geen strikte regels, maar moeten vooral richting geven. Je creëert een speelveld waarbinnen gewerkt kan worden. Rigiditeit is ongewenst, er moet ruimte zijn voor creativiteit en dynamiek. Inhoudelijk — hoe je reageert op de dingen die in je context gebeuren — moet je wel trouw blijven aan wie je als merk bent.

De 5 elementen van branding

Op creatief vlak zijn de mogelijkheden van brand design eindeloos. De cruciale vraag is: wat zijn de juiste elementen en de juiste aanpak om je merk te laten bloeien, je bedrijf te laten groeien en je doelgroep te inspireren?

1. Grafische elementen

Onder grafische of visuele elementen verstaan we de elementen die ook vaak onder de meer klassieke koepel van ‘huisstijl’ worden geplaatst. Denk maar aan het ontwerp van een logo, fonts en de keuze van een kleurenpalet.

2. Beeldtaal

Beeldtaal kan gaan van een onderscheidende stijl van fotografie en film tot het ontwerp van iconen en illustraties die de merkidentiteit en de grafische elementen ondersteunen of kracht bijzetten.

3. Motion design

Motion design gaat om beweging in je branding. Dat kunnen bijvoorbeeld 3D beelden, logo-animaties en illustraties zijn. Door de opkomst van digitale communicatie neemt bewegend beeld het steeds vaker over van statische beelden en motion design zie je dus steeds meer. In (intro’s van) video's, in uitleg-video’s en op websites.

4. Sonic branding

We zien sonic branding als een geluidsarchitectuur die aan je merkidentiteit hangt. Het is een extra dimensie naast de visuele elementen. Geluid is een krachtig medium: als mensen met je merk te maken hebben maar het niet zien, kun je met sonic branding herkenbaarheid en onderscheidend vermogen creëren. Denk bijvoorbeeld aan radio, podcasts en jingles.

5. Tone of voice

De tone of voice is de manier waarop je schrijft – de manier waarop je als merk jouw doelgroep aanspreekt. Het is de ‘geschreven’ persoonlijkheid van je merk. Idealiter pas je je tone of voice consequent toe in al je communicatie. Op die manier ben je opnieuw herkenbaar en onderscheidend.

“Branding richtlijnen zijn geen strikte regels maar moeten vooral richting geven. Je creëert een speelveld waarbinnen gewerkt kan worden.”

David Libeert, Head of Design

De valkuilen bij branding

1. Blindelings trends volgen

Brand design is vaak trendgevoelig maar opletten voor kopieergedrag is belangrijk. Blijf vernieuwend en kijk niet te veel naar wat andere merken doen. Natuurlijk moet je daar een balans in vinden want je moet ook durven mee evolueren met bepaalde trends. Net zoals je als merk strategisch moet kunnen evolueren moet je dat met je branding ook kunnen doen. Af en toe kan je mee surfen op een trend maar je moet goed weten waarom je dat doet en steeds aftoetsen of de trend in lijn ligt met waar jij als merk naartoe wilt.

2. Blanding

Blanding is een term die niet wij maar wel Thiery Brunfaut van Base Design in het leven riep. Hij schreef er trouwens een zeer interessante blogpost over. Blanding is de antithese van branding. Het is het proces van het creëren van generieke merkidentiteiten die repetitieve trends volgen in de naam van moderniteit, maar ten koste van authenticiteit en differentiatie.

3. In hokjes denken

Deze valkuil vinden we vaak terug in een agency context. Vaak worden het branding proces en de verschillende functies die meewerken aan zo’n proces in hokjes geplaatst. Kruisbestuiving tussen verschillende profielen zullen het brand design enkel sterker maken. Vaak wordt te lineair gedacht: eerst strategie, dan brand design en dan de uitwerking.

“Blanding is de antithese van branding. Het is het proces van het creëren van generieke merkidentiteiten die repetitieve trends volgen in de naam van moderniteit, maar ten koste van authenticiteit en differentiatie.”

Jana Bruggeman, Brand Designer

Op creatief vlak zijn de mogelijkheden van brand design eindeloos. De cruciale vraag is: wat is de juiste aanpak om je merk te laten bloeien en je doelgroep te inspireren?
Sterk brand design, daar kan je mee buitenkomen.

De toekomst van branding

Wij geloven dat de toekomst van branding sterk gelinkt aan de toekomst van de evolutie van de Metaverse waardoor er een nieuwe resem aan touchpoints zal ontstaan. Hier zal AI ook een belangrijke rol spelen. Gelukkig kan dit niet je volledige merkverhaal en de volledige merkstrategie die erachter zit vervangen. AI kan een hele mooie meerwaarde bieden maar de menselijke factor zal toch belangrijk blijven. In een snel veranderende wereld zal ook brand design mee evolueren. We moeten vooral de ogen openhouden en gebruik maken van nieuwe ontwikkelingen als ze op dat moment relevant zijn.

“Het zal voor merken misschien wel wat ingewikkelder worden: naast de echte wereld komt een virtuele wereld die complexer is en meer inventiviteit en creativiteit vraagt om je te blijven onderscheiden.”

David Libeert, Head of Design

Branding als kompas dat jouw merk herkenbaar en onderscheidend maakt

Herkenbaarheid zonder de voorspelbaarheid. Goede branding creëert een visuele identiteit die je merkstrategie en -persoonlijkheid als gegoten zit. Brand design is veel meer dan een logo en wat kleuren. Het is de kapstok waar je al je designkeuzes aan vasthangt. Het moet tegelijk consistent zijn en de nodige flexibiliteit hebben. Het mag trendgevoelig zijn maar moet toch zijn eigenheid behouden. Een interessant maar uitdagend evenwicht waar wij je graag mee helpen.

Ontdek hier onze volledige offering rond brand design